Hemligheten mot torr hud pga ventilation


Hemma igen efter ett par dagar på båten. Den här gången blev jag inte lika torr som jag blev förra resan. Vad är då hemligheten som skönhetsexperten använder sig av för att sandpapper hy?

A och O för att unvika en torr hy som vistas i en miljö med extrem torr luft pga ventilation, är att använda sig av en återfåuktande creme som har en oljebas. Detta beror helt klart på vilken hudtyp du är och hur din talgproduktion är. Oftast bör man använda sig av en creme för sommaren och en annan för vintern. Jag har en mer oljebaserad på vintern och en mer vattenbaserad med SPF på sommaren. Så nu jag arbetat på båten har jag använt mig av Maria Åkerberg - Face Balm Neroli*. Den påminner mycket om Decleor, men är inte lika väldoftande, dyr och krämig. Dermanords face balm innehåller bland annat kallpressad jojobaolja och olivolja, bivax, neroliolija, sheasmör. Jag älskar den och den är väldigt prisvärd med 130 kr för 10 ml och 295 kr för 50 ml. *Dermnord byter namn till Maria Åkerberg.


Det är även viktigt att skonsamt peela huden från döda hudceller, så att det blir lättare för cremen att komma ner i hudlagrena. Jag använde mig av Kerstin Florian - Moor Mud med ett surare PHvärde än huden (4,2 mot hudens 5 - 5,5), men även Kerstin Florian - Rehydrating Gommage Vegetal som ska innehålla ett flertal välgörande oljor. Den är skonsam för en känslig hud som vistas i extrem torr luft. Moor mud är en ren produkt utan konserveringsmedel och kemiska tillsatser, så den bör komma i första hand. Den är även billigare då den kostar 314 kr mot gommage som kostar 455 kr.




Sist men inte minst återfukta huden under dagen med en fuktspray, få lite friskt luft och drick mycket vatten. Jag brukar hälla några droppar lavendel i vattnet och sätta på ozon-maskinen som får ånga upp i ansiktet en stund. Är man en riktig torrboll kan man använda sig av hyaluronsyra som binder fukt 1800 gånger sin egen vikt. Denna produkt är inte naturlig utan framställd på kemisk väg då den finns naturligt i tuppkam. Krämer eller serum som innehåller hyaluronsyra är ofta väldigt dyra. Kerstin Florians hyalronic serum kostar runt 640 kr.

________________



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0