Botox


Det skrivs väldigt mycket om Botox nu för tiden, speciellt om man tittar på Hollywoodfruar och alla liknande program. Vad många kanske inte vet så är botox ett nervgift.

Vad är botox?
Grunden till botox är en bakterie som är ett biologiskt vapen i det militära, då ren form av Botulinumtoxin (botox är en försvagad form) kan döda människor. En dödlig dos uppgår till endast 2-3 µg (mikrogram). Rent Botulinumtoxin är sex miljoner gånger giftigare än skallerormsgift. En snaps glas av detta gift räcker för att döda hela sveriges befolkning, och drygt 12 kg av detta gift räcker för att utplåna hela världens befolkning. Man kan faktiskt finna Botulinumbakterien naturligt i naturen i jorden.

Botox är en mycket försvagad form av detta gift. som används i skönhetsbranschen för att släta ut rynkor, ta bort svettningar, spasmer vid hjärnskada, skelning eller exempelvis migrän. Botox började användas på 70talet för behandling av skelning och okontrollerade rörelser av ögonlocken.  Under de följande åren märkte läkarna att de patienter som hade injicerats med botox hade en synlig utjämning av rynkor i det behandlade området. Sen blev botox den självklara anti-age behandlingen i skönhetsbranschen.

Vad gör botox?
Botulinumtoxin består av 2 delar, ett sk AB-toxin = av två sammanbundna proteiner som samverkar. A-delen står för den toxiska effekten när den väl kommit in i cellen. Den hindrar att neurotransmittorer frisätts. B-delen är värdspecifik och är konstruerad på ett sätt som gör att den binder till en viss cell och får den cellen att ta upp toxinet. Botulinumtoxin drabbar perifera nervändar och orsakar förlamning i musklerna tillfälligt. Detta leder till att både den motoriska nerven och muskeln genomgår så småningom atrofi (förtvining). Man tar död på sina egna muskler och motoriska nerverändar. Botox blocker alltså nervimpulserna till musklerna så att man får ett mer avslappnat utseende vid behandling av exempelvis bekymmer-rynkan.

Vill man se yngre så lär det kosta en del. Behandlingen måste upprepas var 3-5 månad och kostar från 3000 kr och uppåt beroende på hur många sprutor man behöver och vilken klinik man väljer. Metoden är säkrare än kirurgi men nackdelen blir priset i längden. Jag har själv funderat på om jag ska testa botox för min tandgnissling. Då sätter man en spruta i tuggmuskeln och en uppe vid tinningen, så ska detta leda till att man slutar gnissla tänder.  Men först ska jag testa min naprapat som ska in i käken och massera för jag är inte sugen på att låta mina muskler dö.


__________


Kommentarer
Postat av: j o a a n s s o n 's ♥

svar: oj, jag beklagar sorgen :( men han finns ju alltid hos dig iaf, i ditt hjärta :)

2010-11-14 @ 12:23:00
URL: http://johaanssons.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag har gjort botox injektioner runt ögonen tre ggr, senast idag. Kan säga att resultatet blir mycket bra( och är övergående om man inte skulle vara nöjd, eftersom botox försvinner ur kroppen efter en tid, det tar alltså inte död på muskler)jag går på Akademikliniken i Sthlm och betalade idag 2500 kr.

2011-10-21 @ 23:18:36
Postat av: Ida

Ja det är ju jättevanligt med botox på kändisar, men botox gör annat än bara rynkbehandling också :)står mer info här http://www.botoxguiden.se/botox/ , mycket jag inte visste om innan...

Svar: Ja men precis, jag har själv funderat på att ta det mot tandgnissling och jag har vänner som får det på recept för migrän och skelning. Botox började användas på 70-talet för behandling av skelning och okontrollerade rörelser av ögonlocken. Visste du att grunden till botox är en bakterie som är ett biologiskt vapen i det militära, då ren form av Botulinumtoxin (botox är en försvagad form) kan döda människor. En dödlig dos uppgår till endast 2-3 µg (mikrogram). Rent Botulinumtoxin är sex miljoner gånger giftigare än skallerormsgift. En snaps glas av detta gift räcker för att döda hela sveriges befolkning, och drygt 12 kg av detta gift räcker för att utplåna hela världens befolkning. Man kan även finna det i naturen men då i mycket lägre dos :-)
Michelle

2014-05-02 @ 11:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0