Lavendelolja


Något som alla bör ha hemma är lavendelolja. Jag har flera flaskor hemma och jag älskar lavendel. Jag använder den till mycket. Man ska ha eterisk olja och inte doftolja för den har ingen medicinsk effekt. Lavendelolja verkar lugnande, antiseptiskt samt läkande. Bakgrunden till lavendeloljans genombrott är väldigt känt men för er som missat det så kan jag berätta det i korta drag. En kemist som gjorde sin egen parfym i Frankrike råkade ut för en explosion i sitt lapp och hans 29-åriga sån fick svåra brännskador. De hällde på ren lavendelolja och vävnadsdöden slutade och brännskadan läkte ut fortare. Efter det började han forska om eteriska oljor och lavendeloljan användens för att sterilisera sår hos läkarna. Men historien om genombrottet skiljer sig från olika läror.


Men i alla fall så lavendel känt för att vara avslappnande. Jag använder gärna lavendelolja i massage men även till min hårbotten, vilket ger lent och glansigt hår samt en återfuktad hårbotten. Man lägger då 1-2 msk lavendelolja i hårbotten som får verka en stund innan man sköljer ur det. Har man svårt att somna kan kan lägga en droppa lavendelolja på kudden för att få en avslappnad sömn, men om man känner att doften är för stark så kan man ta en droppe lavendelolja på en bomullstuss som man lägger i örngottet.

Om du bränner dig, ska du sköja huden med kallt vatten och sen lägga på lavendelolja. Det dämpar smärtan och hjälper huden att läka snabbare. Man ska dock vara lite försiktig när lägger eterisk lavendelolja direkt på huden, så man kan spä ut oljan med solrosolja. Har du däremot akne kan du dutta lavendelolja på en bomullsstuss och applicera på huden för den verkar antibakterielllt och läkande, men man tar förmycket lavendelolja kan det dock torka ut huden.

Lavendelolja kan du finna i hälsokost på internet och i affärer. Se bara till att det är en eterisk olja.

Hårolja för torr hårbotten : 2 msk solrosolja + 2-3 droppar eterisk lavendel (härlig att värma innan appliceringen)
Massageolja: 1 dl tistelolja, solrosolja, mandelolja + 5 droppar eterisk lavendel
Akne : 1-2 droppar lavendelolja på en bomullstuss
Sömn: 1 droppe på en bomullstuss
Torra armbågar: Smörj in dem med mandelolja och lite eterisk lavendel
Lugnande bad: 1 mask olja, 1 dl mjölk eller grädde + 5-1+ droppar lavendelolja. Skaka ordentligt
Ansiktsvatten: Tillsätt 30 droppar eterisk olja till 1 dl destillerat vatten. Låt gärna stå 1 månad före användning. Skaka väl före användning.

Som ni ser finns det många användningsområden för Lavendelolja så det är bara att testa på där hemma och se vilka fantiastiska egenskaper lavendeloljan har. Nu tror jag att jag ska lägga ett par droppar på kudden :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0