Ögonoperation Lasek


Lång tid mellan inläggen. Idag tänkte jag skriva om min ögonoperation Lasek som jag gjorde på Globen Ögonklinik på Kungsgatan, Stockholm. Jag har velat att operera mina ögon i väldigt många år men det som hindrat mig har varit ekonomin samtidigt som jag ville låta tekniken bli bättre. Men i höstas bestämde jag mig att nu är det äntligen dags. Var på förundersökningen men fick rådet att vänta 3 mån, som jag samtidigt skulle använda mig av ögondroppar för allergi och endast använda glasögon. Jag hade fått blåsor under ögonlocket efter att använt linser. Det kan nog bero på att jag inte maniskt bytte linser varje månad så det skapades en proteinhinna på linserna som gav mina ögonlock blåsor.

Efter 3 mån var jag på en ny undersökning och det såg lite bättre ut så nu var jag godkänd för opereration men inte den jag ville. jag ville göra en Lasik men fick inte göra det pga blåsorna under ögonlocket. Så det fick bli en Lasek, som har en längre läkningstid. Efter många funderingar bokade jag äntligen tid. Jag kunde inte sova sen på en vecka efter sett filmer på Youtube samt läst allt om misslyckade och lyckade operationer samt vad man kunde förvänta sig.

Åkte dit på tisdag em, fick göra en ny undersökning sen fick jag svar på mina frågor av ögonläkaren samt en panodil, en voltaren och en lugnande tablett. Kände mig inte lugn utan hade fortfarande stora känslor av ångest så jag fick ytterligare en lugnande tablett. Den fungerade inte heller utan mina ben skakade fortfarande. Bet ihop och tänkte att snart är det över. La mig på britsen, fick en filt och fick titta upp på en grön prick. Fick bedövningsroppar som sved, men inte värre än vad de gjorde när jag använde linser. Sen gick allt fort och smärtfritt i stort sett. Luktade lite bränt hår men inte så obehaglig som man kunde tro. Frågade läkaren när de skulle lasra ögat och han svarade roat: Ditt öga är klart, nu gör vi nästa!!

Bedövningsdropparna tog inte så bra på det ögat så det sved rejält när de lade på alkollösningen. Fick mer bedövningsdroppar och sen gjorde de om samma processedur. Sen fick man snygga solbrillor och hjälp ut. Kicken väntade och han fick lite information om vad som skulle komma. Åkte hem, la mig i soffan med täcke. Frös och ögonen rann. Kunde inte öppna ögonen och det gjorde djävulskt ont. Tog en sömntablett som man fick med sig hem - den fungerade inte men kunde ändå sova någelunda. hade köpt en ögonmask som jag sov med för att jag inte skulle pilla i ögonen under natten.

Dag 1. Vaknade nästintill smärtfri, kunde se lite på TV. Skavde i ögonen. Testar glasögonen jag hade innan, ser ingenting i dem. Går åt rätt håll. Evig droppande av ögondroppar. 2 flaskor. 1 droppe 5 ggr om dagen samt den andra för att fukta ögat när de slutar rinna, Vänster rinner fortfarande. Nästan ingen svarar i telefonen utan får mest sms, som jag knappt kan läsa. Väldigt trött av alla tabletter. Tar sista sömntabletten denna natt. Den gav verkan. Sov till lunch. Äter fortfarande voltaren och citodon. Lever på frukt när Kicken inte är hemma. han tvingar i mig tacos på kvällen.

Dag 2. Tog ut bandagelinserna som lossnade förvånadsvärt lätt. Ännu mer ögondroppar. Hälsar på jobbet. Känner mig blind när jag åker tunnelbana. Använder solglasögon i jan. Ser roligt ut. haha. Äter mindre citodon men samma dos voltaren. Nya ögondroppar som börja användas. 3 flaskor nu. 1 droppe 2 ggr/dag, 1 droppe 5 ggr/dag och en vid behov. Ser väldigt suddigt på kvällen. Ansträngt ögonen för mycket. Lever på frukt men kicken gör en av mina favoriträtter på kvällen så måste äta.

Dag 3. Ser ojämt. Väldigt suddigt på vänster men väldig bra på höger. Känns lite jobbigt. Svårt och skriva detta inlägg. Inget skav, ingen smärta. Uttråkad och somnar bara till ljudboken. Ännu mindre citodon men samma dos voltaren. Ingen körkortssyn än. Får inte träna på en vecka, men ska till poledance och kolla på söndag. Lever på frukt, ingen hunger än men ikväll blir det middag med Teres och hennes killes syster och familj.

Uppdaterar om några dagar hur det känns igen. Än så länge känns op helt ok. Betalade 12.000 kr/öga alltså 24.000.

________________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0