Clinique


Jag åkte till Visby via Bromma flygplats och de hade en liten och söt taxfree. Jag hade missat incheckningen med 3 min så jag fick snällt vänta på nästa flyg, så jag hade en hel del tid att slå ihjäl. Så jag, som brukar vara allergisk mot hudvårdsprodukter som säljs så öppet utan någon vidare hudanalys, valde att titta in sortimentet, av rent intresse. För er som missat det så är hudvård, skönhet mitt liv, min hobby och min stora passion.

I alla fall, dags att komma till punkt. Som ni alla vet är jag inget fan av Clinique för det torkar ut huden och de har billiga med sämre valda ingredienser till ett högt pris. Så jag kolla in deras sortiment på taxfree och jag vill bara meddela er om vad de använder för ingredienser:



Deras ansiktsvatten för bland/fet hy. Vatten som första ingdrediens (känns logiskt eftersom det är ett ansiktsvatten), men andra ingrediens är alkohol. Come again? ALKOHOL!!! Vad gör alkohol med huden? Den torkar ut huden då den är så pass stark att hudens egen syramantel förstörs. Alcohol denat = Alkohol, även kallad etanol eller etylalkohol, är den alkohol som finns i alkoholhaltiga drycker. När de används i produkter som inte är livsmedel, drycker och orala läkemedel, många länder, inklusive USA, kräver att alkoholen skall denatureras. Detta innebär att en liten mängd av ett denatureringsmedel läggs till alkohol för att göra det smakar illa. Alkohol Denat. är det allmänna namnet för denaturerad alkohol. I kosmetika och hygienprodukter alkohol och på alkohol Denat. används i många produkttyper, inklusive smink, krämer, parfym, rakning, munvård, hudvård och hårvårdsprodukter.



Och vad ser vi här som FÖRSTA ingrediens? Detta är deras purifying gel för blemmor och finnar.

Så kan alla göra sig själva en tjänst och sluta att använda produkter som förstör deras hy, för då skulle detta märke behöva ändra sina ingredienser till det bättre för att få tillbaka sina kunder. Sen tycker jag att man ska tänka på den lilla detaljen att de som oftast säljer produkterna på Kicks och Åhlens inte är utbildade hudterapeuter och kommer du dit och säger att du känner dig exmepelvis blank under dagen så kan det hända att de rekommenderar produkter som ex. Clinique för blandhy då det brukar vara ett kännetecken med blank hy. Skulle du komma till mig skulle jag kolla om du är yttorr eller om du använder en rengöring med för högt PHvärde som gör att din syramantel förstörs och huden måste kompensera detta med att producera mer talg, som gör att du känner dig blank under dagen. Sen kollar man på vad man använder mer i sin hudvård samt smink och jobb. Det är en vetenskap som ligger bakom när man ska vårda sin hy.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Våran lärare sa att det finns något inom hudterapeutyrket/vetenskapen etc. som heter "Clinique hud". Jag vet inte om detta stämmer för jag har inte hört det någon annanstans men jag har upplevt det själv. Jag har frågat kunder: Använder du Clinique? Jag kan se det! Clinique hud ska alltså vara en hud som är grovporig och nästan svampig i konsistensen samt uttorkad. Våran lärare sa att det var vida känt att clinuque var boven. De hade en fast tvål på 80-90talet som gjorde att "alla" som använde den fick grovporig hy och clinique vet om det men slutar inte sälja tvålen eftersom den är så populär bland kvinnor som började använda den redan på 80/90-talet. vet inte om det är en skröna men jag har haft kunder med samma hud som inte ävänder tvålen men som använder deras 3 stegs serie.

2011-07-15 @ 11:34:05
Postat av: Emma

Huvva! fick ett sånt där kit från Clinique en gång och det var det värsta någonsin jag använt på min hud. ALDRIG MER!

2011-07-23 @ 09:36:29
URL: http://emmasfotografi.blogspot.com
Postat av: Jelena

Så jävla skönt att läsa detta! ÅHHH!!! Jag håller fullständigt med! Kommer in kunder som använder clinique och huuuur mycket man än försöker förklara för dom hur det FAKTISKT står till så tar dom inte åt sig. Dom är "nöjda". då säller jag frågan "hur upplever du själv din hud" - Ja, torr! ... JA då är du väl inte NÖJD!! Clinique får mig att må illa.... Ha en trevlig helg kära du!

Svar: Tack för din kommentar!! Haha men visst är det så. Dessa kunder kan vara svåra att komma in på så att de förstår att de skadar sin hud mer. Kolla om de har lika mycket alkohol i sitt ansiktsvatten för fet hy fortfarande så kan du ju alltid hälla upp lite och tända eld på det. Ingen vill ha en produkt i ansiktet som kan brinna :-)
Michelle

2013-12-06 @ 20:07:22
Postat av: Loa

hej ! Jag har sett att i väldigt många ekologiska produkter finns ingredienserna alcohol och alcohol denat.

Vad säger du om detta ? De påstår ju ofta att de är till för känslig hud. Men tex Dr Hauschkas rengöringsmjölk så står Alcohol som andra ingrediens:S

Har Weledas rengöringslotion för känslig hud och den innehåller Alcohol och den luktar även lite alkohol när man använder den.


Svar: Hej, tack för din kommentar. Visa alkohol ingredienser är, tro det eller ej, återfuktande! Sen är det självklart några som är uttorkande och det är tyvärr svårt i denna ingrediensdjungel veta vilken som är bra. I ekologiska produkter använder man alkohol som konserveringsmedel då media förstorat upp att parabener (som är ett väldigt beprövat konserveringsmedel som dessutom kan finnas i naturen som i ex. lingon) är farligt. Då tillsätter man andra konserveringsmedel och i detta fall kan det vara så i dessa produkter. 10 % av produkten bör innehålla alkohol för ha en konserverande effekt.
Här har du en sida som skrivit mer om det och fått svar från just Weleda:
http://www.naturligtsnygg.se/jag-fick-en-fraga-om-alkohol-i-hudvard/

Vänliga hälsningar
Michelle
Michelle

2014-04-22 @ 17:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0