Akne

Lets talk about acne. Acne Vulgaris som vi kallar det på fackspråk. Men vad är då akne? Akne handlar inte om att man är dålig hygien och man kan inte tvätta bort akne. Förr i tiden sa man att man skulle tvätta ansiktet med YES och gifta sig för att man skulle bli av med sin akne. Antar att det inte fungerade så bra. Giftemål resulterade graviditet som resulterade hormonförändring som i sin tur kan leda till läkt akne men Yes, tror jag inte på. Det saknas bevis för att kosten ska påverka akne men en del drabbade uppger att de blir sämre av choklad, ost, nötter, fläsk, grädde samt starka kryddor. Akne är en kronisk inflammation kring hårsäckarna och anslutande talgkörtel. Drabbar lite fler killar än tjejer.



Vad är uppkomsten för akne?
Oftast beror det på en inflammation i talgkörteln. Inflammationen i sin tur beror på en infektion som beror på en vanlig hudbakterie som heter Propionibacterium acnes. Man kan även få akne av anabola sterioder. Det som händer när man får akne som tonåring är att vid puburteten ökar talgproduceringen. Talg utsöndras till hårsäckarna som blandas med keratin och då blir det en comedon (pormask). Men det är här i produktionen som bakterien kan få färste då kroppens vanliga och naturliga nedbrytningsämnen peptider och fettsyror inte fungerar riktigt och då kommer inflammationen som leder till akne.Tjockheten på huden avgör också om man är mer benägen att få akne. Ju tjockare hy, desto lättare att få. De som har tunnare hy har finare hy i yngre åldrar men får lättare rynkor när de närmare sig 30.

Det finns fler olika grader och olika former av akne:
  • Akne comedonica- mest bara pormaskar, nästan ingen inflammation
  • Akne papulopostulosa- inflammerade papler och pustler. "Finnar".
  • Acne vulgaris- "vanlig" akne. Större, mer inflammerade finnar. Pormaskar, ofta fet hy.
  • Acne nodulocystica- allvarligare form. Knölar i huden.
  • Acne conglobata- den allvarligaste formen. Alla ovanstående symtom, stora, inflammerade aknecystor, oljig hy, ofta "hård" nära cystorna, lämnar i stort sett alltid ärrbildning. Stora områden är drabbade, och de allvarligaste dokumenterade fallen var helt täckta över hela kroppen


Behandling för Akne

* Mild till Måttlig akne:
Som hudterapeut brukar jag lägga AHA-syra på akne och ger hemråd, dock inte aktiv akne. Det brukar leda till bra resultat men det beror på vilken stadie akne är i. Akne pågår under olika stadier så i vissa fall brukar jag hänvisa till hudläkare för jag kan inte ta bort kundens akne. Vid valet av användadet av AHA-syra ser jag till hudens tillstånd för att sen välja styrka på AHA-syran. De vanligaste AHA-syrorna är glykolsyra (med minsta molekyl), mjölksyra samt citronsyra. Syran appliceras på huden och får ligga på i några minuter. På hudytan arbetar syran genom att lösa upp döda hudceller. På så sätt kan kemisk peeling  (AHA) förbättra hudens struktur, balans och utbrott. Produkterna är djuprenande mot akne, ökar lyster och glans, ökar hudens elasticitet, tar bort åldersfläckar och reducerar fina linjer. AHA-syra skiljer vanlig hudvård till medicinsk. För bästa resultat så rekommenderas det att man gör en serie kemiska peeler i kur på 4-6 gånger, med ca två-tre veckors mellanrum eller vid svagare styrka med en veckas mellanrum. Därefter kan man göra enstaka underhållande peeler någon gång om året. Det är viktigt att man använder medicinska hudvårdsprodukter innan, under och efter den kemiska peelen. Detta för att förbereda, optimera och förlänga resultatet av den kemiska peelen. Självklart kan man använda de medicinska produkterna utan att göra en kemisk peeling. Om man inte är van vid AHA-syror sedan tidigare så skall man använda de medicinska hudvårdsprodukterna varannan dag i de första två veckorna för att successivt vänja huden vid syran.


* Måttlig till svår akne:
Vid svårare akne brukar jag för att inte slösa på kundens tid och pengar skicka dem till hudläkaren som har andra behandlingsmetoder som jag inte får ge. Hos dem kan man få tetracyklin med en behandlingstid på 3-6 mån. Tetracyklin har en anti-kemotaktisk effekt. A-vitamin kan även ges som behandling för akne. Verkar propplösande och fungerar på komedonakne (komedon = pormask). Huden blir dock tunnare och en hudirritation kan uppstå. Mild akne kan man behandla med vanlig ansiktstvätt samt de aknelösningar som innehåller salicylsyra som verkar bakteriedödande och luckrar upp döda hudceller. Det finns även receptfri läkemedel mot akne som man kan finna på apoteket som exempelvis Basiron och Stioxyl. Dessa innehåller besoylperoxid. Överdriven ansiktstvätt kan dock förvärra besvären eftersom huden då kommer i obalans och blir uttorkad, vilket kan få kroppen att reagera genom att öka talgproduktionen. Något man absolut inte ska använda är vanlig handtvål (tvål är basikskt, huden är sur), detta torkar ut huden ännu mer och därmed uppkommer det mer finnar eftersom kroppen ökar talgproduktionen. När inga medel fungerar brukar man till sist erbjuda Roaccutan, och detta är verkligen sista utvägen. Den medicinen får man äta i minst 6-8 mån. Hämmar talgproduktionen vilket ger kraftig uttorkning av hud och slemhinnor. Huden blir extrem tunn och medicinen ger en leverpåverkan så när man är under denna kur får man gå på testar för att titta till levern. Roaccutan är den behandlingen som ger permanent effekt. Vid måttlig till svår akne kan man göra kemisk peeling som AHA-syra men även hudslipning i form av Microdermabrasion som sliper bort översta hudlagret (stratum corneum). Efter syra behandling och MDA är det viktigt med solskydd då man peelat bort hudens egna solskydd.

Annars brukar sponanläkning oftast ske mellan 20-25 års åldern, men man kan även få akne senare i livet sk. vuxen-akne.


Med rätt hudvård och terapeut, så är en problemfri hud inte långt borta!!


Källorna jag använt mig av idag som styrker mitt inlägg är från:

Dermatologi Venereologi, sjunde upplagan (studentlitteraturen till hudläkare)
Akne.se
Fass.se
Wikipedia.se

Bilderna är från google.se
_____________

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hejhej =) jag igen...haha

Bra inlägg...det man dock ska tänka på är att alla medicinska behandlingar behandlar symptomen och inte orsaken till varför man har acne. Så när man e klar med en medicinsk behandling så är det dags att byta ut hudvården. Så man inte fortsätter med det man gjorde innan man fick en medicins behandling. Oftast: torka ut huden med starka rengöringar, peela, peta och klämma. Möter många som behandlats med roaccutan och sedan får tillbaka exakt samma problem efter kuren och går till läkaren igen och får då ett nej till fortsatt behandling.

2011-03-10 @ 11:47:06
Postat av: Linda

Hejsan!

Jag undrar om jag får ställa en fråga till dig? Det är så att jag är 26 år och har sedan många år, minst 10 år tillbaka haft problem med min hy. Sår, acne osv men det mesta har försvunnit och huden har blivit otroligt mycket bättre sedan jag började med naturlig hudvård. Dock en grej har jag fortfarande problem med. Det är så att jag har små stängar/maskar som sticker upp hur huden. Ser ut som pormaskar men de sticker som upp några milimeter ur porerna (tror jag) och går inte bort. Jag har väl ett hundratal över näsan, kinderna och hakan och de är små men många. Det värsta uppepå går att få bort med skrubb men inte allt. det blir värre och värre om jag inte skrubbar eller använder aknelösning från ACO varje dag men jag måste skrubba hårt med den så att det svider och huden blir jättetorr.

Vad är det för något och vad man kan göra åt det? Känns som jag provat allt.

Tacksam för svar!

2011-03-31 @ 12:15:56
Postat av: Erik

Ska äta Roaccutan nu. vet du vad det värsta man ska vänta sig är?

2011-06-03 @ 21:29:38
URL: http://aknefri.nu
Postat av: bebeautiful

Mycket bra guide! Men man bör kunna utföra peelingen oftare än var 2-3 vecka. Glykolsyra har en väldigt bra effekt mot akne på många personer, rekommenderas!

Postat av: Nova

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2012-03-19 @ 01:04:02
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0