Frans- och brynfärg


Frans- och brynfärg tycker jag är bra för att få en uppfräschning. Kanske har man tröttnat på att måla i sina bryn med ögonbrynspenna eller skugga. Eller kanske vill man märka ut sina bryn så att de matchar ens färgade hår. Fransarna tycker jag är väldigt skönt att få färgade. Man får en piggare och livligare blick. Man ser fräsch ut utan smink och bleka fransar.

När en kund kommer till mig så använder jag mig av märket RefectoCil som ger bra och hållbar färg. Det finns flera märken ute på marknanden med varierad kvalité. Många av mina kunder berättar att de färger de köper på exempelvis Kicks inte håller lika länge som när jag färgat dem. Min färg sitter kortare tid för jag använder mig av väteperoxid 6% medan de får Kicks har en mildare variant som gör att de måste sitta länge länge. Det väteperoxiden gör är att den luckrar upp hårstråt lite så att färgen kan suga in i stråt.

Vill man färga hemma så rekommenderar jag denna färg. Fransarna bör man göra på salong eller få hjälp med för att de ska bli ett riktigt bra reslutat med färg ända in till fransraden. Att tänka på när man färgar hemma är att man ska pensla på med fet olja runt om så att man inte får färg utanför. Vaselin fick vi lära oss på utbildningen men jag är inte så förtjust i mineralolja så jag använder mig av en fet olja eller creme. Färgen sitter upp till 6-8 veckor, för sen har man bytt ut sina hårstrån i brynen och fransarna. Man kan köpa väteperoxid 3% på apoteket, 6 % får endast köpas till proffsionellt bruk. Skillanden på 3 och 6 % är att det går lite snabbare med 6 %. Man kan även använda 3 % till nagelplattan på händer och fötter för att luckra upp döda hudceller och mjuka upp nagelbanden.

Bryn med 3 % - runt 10 - 15 min
Bryn med 6 % - mellan 1 - 8 min beroende på tjocklek och grundfärg
Fransar med 3 % - runt 10 -15 min
Fransar med 6 % - runt 8 - 10 min

Till fransarna brukar jag använda mig av blåsvart. Ger en djupare färg än svart och ser mer naturligt ut. Innehåller dock Kobolt så är man nickelallergiker bör man använda sig av svart. Det som kan hända om man reagerar på Kobolt är att man får svullna ögon och de kan bli lite röda. Jag har färgat med blåsvart på kunder som varit nickelallergiker, då med deras eget godkännade, utan några reaktioner.

Eleven kan man köpa hem frans- och brynfärgen själv. De kostar 79 kr/st där. När du blandar hemma för att det ska vara ekoniomiskt så ska du använda dig av 1 cm färg och 1 cm väteperoxid creme eller ca 5 droppar flytande väteperoxid. Blanda och applicera. Det ska inte finnas någon färg kvar i koppen. Det kan kännas som att brynen blev lite för mörka. Lugn, imorgon är de lite ljusare. Det är som när du färgar håret så lägger sig överflödig färg på utsidan av stråt och det tvättas bort vid nästa tvättning. Får man färg på huden så kan man använda sig av en peeling eller av en lermask så brukar det försvinna, annars försvinner de dagen efter.

* Ljusbrun - passar till blont till ljusbruna. Ger en ljusbrun nyans
* Naturbrun - passar till brunt och svart. Färgen blir svart så jag brukar blanda denna med ljusbrun för att få en perfekt nyans.
* Blåsvart - ger en djupare svartfärg till fransarna
* Svart - ger en väldigt mörk och svart ton.
* Blå - ger blå nyans förstår men man kan blanda ut denna lite med svart så får man blåsvart
* Grafit - ger en mer askig ton. används till äldre personer och man lägger i ca 5 % av den 1 cm man ska ha.
* Röd - intensiv röd färg vid ljust till mellanblond. Mörk röd färg på mörkblond till mellanbrunt hår. Rött skimmer till mörkbrunt håt.
* Blond - blonderingspasta för de som vill bleka sina bryn.
* Kastanj - denna har jag inte testat
* Violett - denna har jag inte testat



Om ni inte vill färga hemma själv så finns jag på Salongen (Sparadiset, Östermalm). Det kan vara värt det att få den rätta färgen och ett perfekt resultat. Jag brukar nästan alltid vaxa brynen för då får man med de där ljusa stråna med som man inte får med annars när man plockar. Mina kunder uppskattar och tycker det är fantastiskt när jag vaxar deras bryn. Många kommer tillbaka för vaxningen, för när man lägger smink på dessa små ljusa stråna så får man en liten mörk skugga. Ni kanske har tänkt på att det ibland ser ut som man har en liten mustasch.

Frans- och brynfärg inkl plock  275 kr
Fransfärg                               150 kr
Brynfärgning inkl plock            200 kr
Brynplock                               100 kr



__________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0