Solskyddsmedel


Jag brukar sällan bränna mig. Jag har haft besök av en tjej som jag läste SPA-programmet med upp i Övik på Umeå Universitet så idag satt vi på balkongen och åt frukost samtidigt som vi pratade om allt möjligt. Tiden flög iväg och helt plötsligt hade vi suttit där ute i 3 timmar. Tänkte inte så mycket på det, men tanken slog mig att jag kanske borde smörja in mig med SPF, då jag annars brukar vara väldigt noga med SPF i alla väder. Minst SPF 20, helst 30.. När jag kom in var solbrännan ett faktum. Jag var röd som en hummer nästan. Hummerröd, inte ferrariröd :)

Alla vet nog vad solskydd gör men jag kan lika gärna nämna det en gång till.

Solskyddsmedel är till för att skydda huden som inte täcks av kläder, från solens skadliga strålar genom att dämpa UV-stålningarna. Solskyddsmedel förekommer i olika form, exempelvis sololja, solkrämer och stift.  Solbränna som uppstår vid solning är en del av kroppens naturliga skydd mot solens skadliga strålar, där UV-strålning är en naturligen förekommande del. När man köper en solcreme ska man se till att de skyddar mot både UVA och UVB.
  • UVA-strålar som tränger långt in i huden och gör att det pigment (melanin) vi redan har mörknar, men också att huden blir rynkig och åldras för tidigt.
  • UVB-strålar som medverkar till att bygga upp ett skyddande pigment, men som också gör att du bränner dig om du solar för länge.
Man har nu även börjat prata om UVC-strålar. Dessa ska filtreras bort i atmosförens övre sikt men nu börjar de komma ner till oss på jorden. Jag är inte helt insatt i ämnet så jag tänkte prata om det mer sen när jag läst på mer. Men de används i speciallampor för att döda bakterier och är völdigt brännande.

När du tar på dig solskyddsmedel ska den gärna vara fysikalisk för att göra bäst verkan. Det menas att det ligger på ytan och reflekterar bort solens strålar. En solskyddscreme som inte är det tränger ner i huden och gör nog mer skada än nytta. Sen ska man klappa in solskyddscremen på området så att ytan blir lite ojämn för bästa reflektering. Man får färg fast att man smörjer in sig med SPF, men det tar lite längre tid. När man sen ska sola så är det bra att vänja huden och inte ligga ute och pressa i flera timmar på en gång. Jag brukar när jag väl solar försöka vänja solen med en liten stund de första dagarna, sen 30 min ett par dagar och fortsätter sen längre soldyrkningspass. För då hinner melaninet i huden aktiveras som skyddar vår hy samtidigt som det ger oss en fin brun färg. Jag brukar få en väldigt fin brun färg men idag fick jag en röd färg. Ska smörja in mig rikligt imorgon innan promenaden till jobbet.


Ungefär så här solbränd blev jag idag. Helt sanslöst, då jag sällan bränner mig. Måste ha med åldern att göra :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0