Tetracyklin


Idag var jag hos läkaren för ett ärende med mitt knä. Passade på att få tetracyklin mot min Perioral Dermatit, då jag verkar fått ett utbrott med denna hudsjukdom efter par års vila. Jag har försökt använda bra produkter, bra smink och sunt liv. Men så började jag studera till hudterapeut, så utsattes huden för intensiva behandlingar. Även såna behandlingar som inte var anpassade för min hy. Sen blev det en hel del stress med jobb och familjeliv. Sen slutet av feb började det komma upp. Jag försökte vila huden och använda så lite produkter som möjligt men idag när jag ändå var där bad jag han skriva ut ett recept på tetracyklin. Ska hämta ut det men så får jag se när det är dags för att knappra i mig dem. Ska försöka hålla ut så länge som möjligt. Tänkte byta till en mildare rengöring först.



Tetracyklin är en sorts antibiaotika som hämmar bakterier som orsakar infektion som ex. vid akne. Men även mot klamiydia, borreliainfektion, lunginflammation samt KOL (mot en vis bakteri finns bland dessa). Man måste fullfölja en hel kur och inte sluta efter några dagar när man tycker att det blivit bättre. Risken är då att det blir ett nytt utbrott. Jag avslutade inte min första kur eftersom jag inte gillar att äta tabletter men efter 6 mån fick jag börja en ny som jag då fullföljde. I samband med en tetracyklin kur bör man använd en kräm som ska användas utvärtes, för bästa effekt. Jag använder mig av svavel 3 % i Essex kräm. Dock har krämen utgått pga låg försäljning. Man kan använda sig av 5 % istället. Finns receptfritt. Så jag kan inte skriva så mycket om den mer än att den luktar svavel, återfuktande och man blir gul av den. Krämen dämpar rödheten :)






Kommentarer
Postat av: Jessica

Toppenbra!! :)

2011-05-18 @ 23:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0