SHR - vikten av att vara delaktig


Idag ska jag berätta om vikten att vara med i SHR (Sveriges hudterapeuters riksorganisation). SHR bildades 1955 och är anslutet till den internationella branschorganisationen CIDESCO, med säte i Schweiz. Jag blev uppringd av dem för någon vecka sen och eftersom min hudterapeutskola blev godkänd 6 mån efter att jag gick ut min utbildning, måste jag göra ett inträdes prov för 3000 kr för att bli godkänd för medlemskap. Jag har valt att ta CIDESCO eftersom att en skola har fått ITEC i Östersund och med det blev min internationella examen värdelös eftersom att en oseriös skola kan ge den utmärkelsen. 6000 kr får jag betala för CIDESCO men då har man ytterligare en internationell examen. Den ska tas i feb 2012.

I alla fall, SHR går ut med hur viktigt det är att gå till en salong som är med i SHR för i Sverige finns det inga regler eller lagar på terapeuter så vem som helst kan kalla sig huderapeut. Jag tycker att detta är väldigt bra och hoppas med detta att allt fler oseriösa salonger och utbildningar försvinner. En hudvårdsskola som är godkänd av SHR uppfyller samtliga av SHR:s krav på utbildningsstandard och utbildningstid. SHR närvarar med examinator vid samtliga examinationer på dessa skolor. På så sätt godkänner SHR varje klass för sig samt att övervakar att utbildningens standard hålls hög. SHR är en rikstäckande branschorganisation som arbetar för att höja och vidmakthålla kompetensen och kvalitetsnivån inom hudvårdsyrket. De som är medlemmar har en seriös och granskad utbildning och utför professionella behandlingar. Varje år erbjuds vidareutbildning för medlemmarna och kan efter många år genomgå ett gesäll- och mästerbrev.

Ett företag med SHR-medlemskap visa att man är ett seriöst företag med Auktoriserade hudterapeuter. Det ger en kvalitetssäkring gentemot konsumenten.


Visste du att vem som helst får arbeta som hudterapeut oavsett utbildning?!

Ja så är det faktiskt.

Idag finns ingen lagstiftning på detta område. Därför är det så viktigt att visa på skillnaden
genom medlemskapet i SHR. Medlemmar i SHR får kalla sig Auktoriserade Hudterapeuter
och genom SHR får man en kvalitetssäkring av sitt arbete. SHR arbetar för en hög kvalitet på utbildning
och även för fortbildning av våra medlemmar. Vi är idag ett starkt varumärke men behöver
din hjälp att nå ut ännu mer till allmänheten.




På onsdag ska ha möte med Cidesco-ansvarig på en hudvårdskola, för som sagt i Feb ska jag ta min nya examen som även ska ge mig medlemsskap i SHR. Det var lite surt att min skola blev godkänd 6 mån efter min utbildning men de kan inte låta oss gå med utan vi måste göra ett nytt inträdesprov.



Kommentarer
Postat av: Maia

Hej... Undrar hur man förbereda sig för att ta SHR och CIDESCO examinationer ? kan man göra det på distans? Vilken krav och behörighet behovs ?



1000 tack



Gott Nytt År

Maia

2012-01-01 @ 11:10:07
Postat av: Karin

Jag har också ITEC-examen, men efter vad jag förstått har de minska lika höga krav för sina anslutna skolor & för studenterna som CIDESCO. Så tycker inte du borde anse dem som oseriösa. Det är ju bara att SHR valt att arbeta med CIDESCO istället som de självklart rekommenderar det :S I Europa är CIDESCO stora, men övriga världen är ITEC att föredra.

2012-01-25 @ 16:58:03
Postat av: Michelle

Karin, jag sa inte att Itec är helt värdelöst men du kan inte säga att de har höga krav på sina skolor när en skola i Östersund blivit godkänd som inte ens är godkänd av SHR. Skolan i östersund ger inte lika många undervisningstimmar som de godkända skolorna. Jag tog min ITEC på international beauty school of sweden och SHR samarbetar med dem trots att de inte använder sig av CIDESCO.

2012-01-28 @ 13:38:32
Postat av: Mia

Hej! Vilken av de hudterapeutskolorna är den bästa och/eller har bäst rykte på marknaden? Jag har hört väldigt mycket dåliga saker om Gildaskolan så den vill jag inte gå hursomhelst. Jag funderar t.e.x på Elisabethskolan eller International Beauty school eftersom att jag vill studera deltid och jobba samtidigt. Är någon av dessa skolor ett bra val vad du vet eller har hört från andra? Vilken har bäst rykte & var blir man bäst??
Jag vore väldigt tacksam om du kunde svara eftersom att jag vill gå en skola med bra status där man blir bäst, samt att skolan ska ha superbra rykte! Vad rekommenderar du? Skulle bli jätteglad om du svarade! Tack!
P.s. Jag brukar läsa din blogg och älskar den! Du skriver så bra artiklar.
Kram på dig!

Svar: Hej, Sorry för sent svar. Inte varit inne på bloggen så mycket i sommar. Har en liten tös som tar all in tid på dagarna. Kan du tänka dig läsa heltid skulle jag rekommendera Elisabethskolan men vill du studera på distans och arbeta samtidigt så är IBS ett bra val. Branschmässigt så väger Elisabethskolan väldigt tungt. Det är en stor skola med många olika populära märken som många arbetar med efter utbildningen. Är du tillräckligt motiverad till att bli den bästa hudterapeuten av dem alla så kvittar det vilken utbildning du gått. Det väger tungt att man har ett stort intresse är man vill bli bäst! :-)
Vad kul att höra att du gillar bloggen :-) Ska skriva mer nu under hösten. Kram
Michelle

2014-07-17 @ 22:43:02
URL: http://miassecrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0