Köp inte Mary Kay!!


Alltid lika roligt att gå in på bloggen och se att man fått några negativa kommentarer. Fick en kommentar på ett tidigare inlägg jag skrivit om Mary Kay. Jag tycker som sagt att det inte är några bra produkter, det är min åsikt. Andra får gärna tycka som de vill men ni ska tänka på detta innan ni köper eller vill börja sälja produkter från Mary Kay. För det första, läs på denna sida.  När ni läst den sidan så tänk på följande:

* De säljs hemma på sk. homeparty. De är fristående hudvårdskonsulter, inga HUDTERAPEUTER. De är alltså inte utbildade inom hudvård mer än några interna kurser. Vet de ens hudens uppbyggnad och alla hudlagers funktioner, melanin, langerhansceller osv?

* De gör ingen riktigt hudanalys vid försäljning av produkter, vilket de inte gör på Kicks eller Apoteket heller (fast där finns det i alla fall hudterapeuter). Hur kan de då veta att du har en fet hy när du kanske egentligen är torr pga för starka produkter som gör att du producerar mer talg som gör dig blank på dagen och torr och stram efter rengöring.

* Fråga dem om de aktiva ingredienserna och vad krämen gör med just din hud mer än att den bara återfuktar en torr hud. Många av produkterna innehåller  cancerframkallande kemiska substanser, billiga spilloljor som mineralolja som täpper till porerna istället för att rengöra. Dessutom innehåller produkterna uttorkade alkohol vilket man sagt i många år att an ska undvika. Vem vill smörja in sig med gifter i ansiktet varje dag!

* De skattar inte på sin förjänst av försäljningen. Många har en hobbyverksamhet men man får inte tjäna så mycket på att ha en hobbyverksamhet. Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du
betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Vad menas då med hobby? Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration. Läs mer här.

Ska de vara lagliga på att sälja sina Mary Kay produkter så kan vi göra en lite uträkning till dem.

De köper in produkter för 10.000 kr och säljer dem för 20.000 för att få 50 %. Då kan vi ta bort 5000 kr direkt i moms. Då har de 5000 kr kvar i vinst. 30 % skatt på det blir det ca 3500 kr kvar som de ska betala sina egna avgifter som prover, värdinnegåva etc. När omsättningen av hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

"Mary Kay ger säljarna 50 procent av varornas pris i förtjänst. Jenny Ajo säljer för ”runt 40 000 kronor i månaden”, men kan tjäna ännu mer på bonusar hon får som ”coach” åt andra säljare. Men enligt Hans Henrik Ramel är det få i direktförsäljningsbranschen som når sådana inkomster.

– För det allra flesta är det en hobbyverksamhet och de tjänar nästan ingenting. Runt fyratusen säljare drar in några tusenlappar i månaden. Men så finns det något tusental personer som med hårt arbete och ett jäkla engagemang faktiskt kan tjäna miljoner, säger Hans Henrik Ramel." Artikel


* De fungerar som ett pyramid spel fast att många av konsulenterna förnekar det. Det är olagligt i Sverige, lika olagligt som det är att inte betala skatt på det man tjänar i sin verksamhet.

När man letar på internet på Mary Kay så är det väldigt många positiva kommentarer med om dem, de ska man såklart ha i åtanke. Men tyvärr verkar det vara de som säljer Mary Kay som skriver hur fantastiska produkterna är. Tycker inte alla som är säljare att deras märke är det bästa och mest fantastiska märket? Man ska vara kritisk. De erbjuder 100 % nöjdgaranti och har ett argument om att man inte får det hos andra, vilket inte stämmer. Jag ger det med när man köper produkter. Gillar man dem inte eller känner att de inte passar ens hud så får de pengarna tillbaka. Vilket aldrig händer.

1. Fråga alltid efter vilka de aktiva ämnena är och vad de kommer ge för resultat  på din hud.
2. Hur står andel av produkten innehåller de aktiva ämnena?
3. Kolla ingredienserna. Undvik alla produkter som det står alkohol på (förutom de som är återfuktande), mineraloljor (många olika namn), peg-oljor osv.

Jag skulle kunna fortsätta evigheter men jag måste tyvärr sova. Tror jag ska boka in mig på ett sånt där home-party med Mary Kay för att se hur det egetnligen går till och vilka säljknep och argument de använder sig av. Jag har själv blivit lurad tidigare när jag köpte och sålde oriflame. Gick minus på det för man fick själv köpa hem lagret och alla kataloger. Men det får bli ett annat inlägg. Godnatt!!

Kommentarer
Postat av: Skincare by Malin R

Det är så underbart att läsa ditt inlägg! Jag har flertalet kunder som är "jättenöjda" med sina Mary Kay-produkter, men samtidigt är så torra och lite "skadade" i barriären. All den kornpeelingen..

Jag frågade en gång varför produkterna innehöll så mycket mineralolja och fick svar, från svenska huvudkontoret, att mineralolja är det minsann inget fel på. Det är bara "icke-användarna" av mineralolja som gjort det till något dåligt i sin marknadsföring.

Tack för ett bra inlägg!

2012-04-03 @ 18:37:40
URL: http://skincarebymalinr.wordpress.com
Postat av: Martin

Hejsan Malin, det var ett riktigt bra inlägg du skrev. Det är nästan ingen som förstår hur det går till i hemförsäljningsbranschen. Men ett är säkert inga kvitton ingen skatt inga garantier. Nej gå till en hudterapeut som kan sina saker. Lycka till Malin, mvh Martin på SkinPlan AB.

2012-04-06 @ 15:05:19
Postat av: Anonym

Hej!

Skulle var intressant att höra vad du tycker om NuSkin??? Det är ju en liknande verksamhet som MaryKay.

Tack för en bra sida!

Mvh Hanna

2012-04-18 @ 23:09:08
Postat av: Lina

Hej!
Jag driver en Facebook grupp som intresserar sig för ekologisk och naturlig hudvård. Jag har länge ogillat Mary Kay men hittar inte deras innehållsförteckning någonstans. Vet du vart jag hittar den?
Mvh Lina

Svar: Hej, jag fann den på en sida för väldigt länge sen men det var verkligen svårt att hitta den. Just nu hittar jag dem inte när jag letar till dig. Du känner ingen som säljer dem så du kan kolla via dem? Ett märke som inte kan skriva ut sina ingredienser ska man nog undvika.
Michelle

2013-12-13 @ 10:54:55
Postat av: Ulrika

Såklart att du inte vill att folk ska köpa det ... du vill ju sälja ditt. Har du någon grym d för det du skriver?

Svar: Hej Ulrika,tack för din kommentar. Ärligt så vill jag inte att alla ska köpa mitt för det passar inte alla hudtyper och tillstånd. Jag förstår tyvärr inte den sista meningen du skrev. Kan du förtydliga den lite?

Vänliga hälsningar
Michelle
Michelle

2015-06-20 @ 11:52:05
Postat av: Nataliya

Hej!
Jag är jättenöjd med Mary Kay! Vet ni att vår kropp behöver hormoner efter 25 år, för vi börjar då blir gamla, så jag är glad med den kosmetiken som hjälper mig att hålla min hud ung längre. Jag använder den i 13 år nu och ska fortsätta göra det. ingen annan märke var så bra för mig. Tack Mary Kay!!!

Svar: HejVad härligt att höra att du är nöjd med produkterna och att du har hittat något som passar dig.
Michelle

2015-09-03 @ 21:15:59
Postat av: Marion Nyström

Hej Jag använder Mary Kays produkter och har utbildning inom hudvård och kosmetik. Håller inte med det du skriver utan tycker du borde ta reda på mer fakta om produkterna innan du skriver ner ett varumärke. De testas på ett stort lab i Dallas och skulle inte få säljas i USA om produkten vore skadlig. I USA blir man bötfälld och dragen inför rätta om de vore olagliga tillsatser o produkterna. Och det skulle inte vara ett av världens största kosmetikmärken om produkterna var dåliga.

Svar: Hej,nu är det som så att det där inlägget är 3 år gammalt och mycket kan ha hänt sen dess. Dock kvarstår det att många inte är utbildade hudterapeuter utan får gå korta kurser. Det är mycket som får säljas i USA som är skadligt och inte lagligt att sälja inom EU.
Michelle

2015-09-14 @ 17:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0