Riklig mens


Idag ska vi prata om något som 1 av 10 kvinnor upplever. Men detta pratar man inte alltid så öppet om, så det tänkte jag ändra på. Vi ska prata om riklig mens! Jag är en av dessa kvinnor. En på 10 som inte kan leva normalt under min mens. Låt mig få berätta hur det är för mig:

Jag fich min mens i fredags. Ok, ingen stor grej förutom att jag måste byta tampong hela tiden. Ta en större tänker ni nu, men vet ni vad?! Om jag tar en pulstampong då blöder jag igenom den på ca 15-45 min. Tar jag superplus (de stora med grön förpackning som gör så ont att stoppa in) då tar det ca 30-60 min att blöda igenom. Så jag tar en binda och en tampong istället, och jag försöker byta mellan varje kund jag har på Spa:t. Ibland har man 30 min behandling men ibland även upp mot 165 min behandlingar. Fredagen gick bra, blödde inte genom så mycket. På lördagen skulle jag göra ett efterlängtat spinningpass kl 11.00. Sätter in en ny pulstampong 10.55, det är trotsallt andra dagen och då blöder jag inte lika mycket. 15 min in i passet när vi ställer oss upp rinner det ner för mina ben. Fräscht!! Vad ska jag göra? Jo jag sitter ner resten av passet och springer ut först av alla så fort nedvarvningen kommer och ställer mig i kö till toaletten. Satans vilken tid en del tjejer kan ta på sig på toaletten. Kanske har de som jag som måste sitta en stund tills det slutat droppa. Brukar få fina blodklumpar. Byter tampong och åker hem. Får byta igen så fort jag kommer innanför dörren och det tar mig ca 15 min hem. Äter lunch, ligger i soffan och tar det lungt. Får byta igen så fort jag reser mig upp. Min sambo vet vid det här laget vart mina tamponger, bindor och allt ligger samt vilken färg som är Plus och Superplus. Ligger ner hela dagen. På Kvällen ska vi ut på en konsert som jag gav till min sambo i julklapp, tillsammans med några av mina vänner. Här får det verkligen planeras med tampongbyten. Sätta in en strax innan vi åker, byta när jag kommer dit, byta några gånger under kvällen, byta innan vi åker till konserten, byta när jag kommer dit och innan konserten börjar + några till besök. Framåt kvällen blöder jag inte lika mycket men man är fortfarade orolig att det ska läka igenom. Visa nätter måste jag även gå upp och byta binda. Sover alltid med en handduk eftersom jag har en tendens att blöda igenom. Har jag inte vaknat under natten är det en stor pöl i sängen och när jag reser mig upp för att gå till toaletten så lämnar jag fina blodspår efter mig. Så här har jag det när jag har min mens. En riklig mens som påverkar min vardag ett par dagar i månanden.


Vad definerar en riklig mens?

1. Om du måste gå upp på natten för att byta mensskydd, behöver dubbla mensskydd på dagen och/eller om det bildas klumpar av blod kan det vara tecken på att mensblödningen är riklig. CHECK

2. Ett annat tecken är att du inte kan leva som vanligt under mensen. CHECK

De flesta kvinnor blöder mellan 20 och 40 ml vid varje menstruation. Drygt 10% av alla kvinnor blöder mer än 80 ml, några till och med mer än 200 ml. Det är inte skadligt att ha rikligare mens, dock förlorar man lite röda blodkroppar. Studier har visat att om man blöder upp till 80 ml finns det ingen större risk för järnbrist. Dock blir man tröttare. CHECK


Orsaker till rikliga blödningar

Spiral - Kopparspiral kan ge mer blödningar. Dock fick jag mindre mens när jag satte in kopparspiral. Men får man mer mens av kopparspiral kan man sätta in en hormonspiral.

Hormonell obalans - Detta är den vanligaste orsaken till rikligare mens. Det är en obalans mellan de kvinnliga hormonerna östrogen och gulkroppshormon. Östrogen gör att slemhinnan blir tjockare och förbereds för att kunna ta emot ett befruktat ägg. Gulkroppshormonet bildas i äggstocken efter ägglossning och gör att slemhinnan mognar så att det blir en blödning om ägget inte blir befruktat. Om det nu till exempel aldrig blev en ägglossning så bildas inte gulkroppshormonet och då växer slemhinnan ytterligare utan att mogna, detta leder i sin tur att mensen blir försenad och när den väl kommer så är den väldigt långdragen och riklig. Detta sker oftast i tonåren samt strax innan klimateriet,

Slemhinnepolyper och muskelknutor ( myom )
- Dessa i livmodern är andra vanliga anledningar till riklig och långvarig blödning. Polyper och myom kan upptäckas med ultraljud. För det mesta kan små myom och polyper behandlas genom så kallad hysteroskopi. Det är en mindre operaration där förändringarna kan tas bort via ett smalt instrument som förs in via slidan och livmodertappen. Man går hem samma dag och det behövs ingen sjukskrivning. Rubbad ämnesomsättning - pga sjukdom i sköldkörtel kan ge blödningsrubbningar och därmed rikligare mens.

Blödarsjuka - detta är väldigt sällsynt men ibland kan det ensa symtomet på blödarsjuka vara just rikligare mens. Om man misstänker detta så bör man genst vända sig till en läkare som får utreda detta.

En annan orsak till riklig mens är att det finns för mycket av ett ämne i livmodern som löser upp levrat blod. Det gör att man blöder mer. Riklig mens är ofta ärftligt men jag kollade med min mamma men hon har inte så pass riklig mens på det sättet jag har. Hon berättade även att min mormor behövde knappt ens trosskydd när hon hade mens. 

Jag har sen tidigare även haft lite problem med min mens. Det är nu någelunda regelbunden med en menscykel på ca 36-38 dagar mot en normal menscykel på 28 dagar. Förut hade jag väldigt oregelbunden mens och det var inte ovanligt att den hoppade över 1-2 månader ibland. Om man har oregelbundna blödningar, även om de inte är rikliga, ska man söka gynekolog för undersökning. I sällsynta fall kan nämligen infektioner och elakartade förändringar ligga bakom oregelbunden blödning. Sen har jag dragits med cellförändringar som jag nu har tagit bort. 

Det finns hjälp att få. Thank god...

Man kan använda sig av hormonspiral, många får mindre mens eller ingen mens alls. Hormonerna verkar inom området och inte som ett p-piller som påverkar hela kroppen. Sen finns det receptfria läkemedlet Cyklo-F som man tar på sin rikligaste blödardag. Det innehåller ett ämne (tranexamsyra) som hämmar levringen av blodet. Finns även som receptbelagt. Dock brukar en del uppleva att detta drar ut mensen ett par dagar extra samt illamående och diarré. Cyklo-F minskar mensen med ca 40%. En del märker dock ingen skillnad alls. Själv är jag lite emot att knappra 6 tabletter per dag, utan vill själv gå till botten med problemet.

Själv sitter jag just nu och väntar på att vårdcentralen ska ringa upp mig så jag kan få mer hjälp samt kolla upp om det kan vara något som är fel eftersom det blivit mer och mer efter varje år som gått.



Kommentarer
Postat av: Åsa

Hejsan,

Prova att sätta in en p-ring. Den minskar mensen betydligt. / Åsa

2012-03-21 @ 12:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0