Hudvård för män


Idag kom byggkillarna för att riva ner vårt kök och sätta upp det nya så den här veckan är risken ganska stor att det blir få inlägg. Det är ett kaos hemma. Jag får äta frukost, lunch och middag ute. Någon som vill bjuda på middag?! :)

Igår var det som bekant alla hjärtans dag. Jag och min karl brukar inte fira den dagen eftersom vi tycker att man ska vara gulliga mot varandra andra dagar med. Men igår så tillbringade vi lite tid tillsammans. Vi åt middag på ett av mina favoritställen och sen åt vi efterrätten på jobbet som jag fixat. Vi tänkte vi skulle bada men poolen skulle renoveras dagen efter så han fick en ansiktsbehandling istället. Den första och den sista enligt honom då men idag har han ändrat sig. Han tyckte portömningen gjorde ont. Så går det när man inte sköter sin hud och inte lyssnar på sin flickvän som är hudterapeut :)

I alla fall så bör man behandla mannen hud lite annorlunda mot kvinnornas eftersom männens hud skiljer sig mot kvinnornas hud. Männens hud är tjockare och innehåller mer kollagen, vilket innebär att huden inte börjar åldras lika snabbt som kvinnors hud som börjar redan åldras vid 20-25. Det är först i 30-35 årsåldern som mäns hud börjar åldras, men då går det mycket snabbare. Generellt är männens hud fetare då de har fler talgkörtlar, vilket innebär att de har mer stora porer, glansig hud och ibland lättare att få acne (som beror på bakterier som skapas i huden). Men ska man ha i åtanke att männens hud är grövre eftersom de har skäggväxt, men med tiden blir huden känslig på grund av år med rakning. Detta är överlag och gäller inte alla män såklart.

Den manliga huden kräver effektivare rengöringsprodukter och scrubkrämer. Fuktighetskrämerna ska vara lättare i konsistensen och innehålla mindre fett. Självklart har inte alla män samma hud. Så för att få en så skräddarsydd hudvård som möjligt är det viktigt att ta reda på vilken hudtyp mannen har och anpassa produkterna efter. Många hudvårdsprodukter har egna serier som är anpassad till männens hud och dess behov, oftast med en mer maskulin doft. Men det finns många märken som inte skiljer på kvinnor och mäns behov utan man anpassar produkterna efter individen. Oftast får männen då produkter för blandhud. Vet inte om ni lagt märke till det men männens sortiment är oftast mycket smalare än kvinnornas breda sortiment. Männen vill oftast ha en basic hudvård som går fort. Om det var möjligt skulle de vilja ha en allt-i-samma-produkt. Många män, även en del kvinnor, tror att det är tidskrävande att sköta sin hy, så det man kan börja med är en bra rengöring och en bra återfuktande creme. En enkel rutin som är lätt att göra varje dag. Många tror att de måste ha ett tiotal produkter i badrumsskåpet, och de blir förvånade när jag brukar rekommendera 2-3 produkter som ska täcka hudens behov. Bättre att köpa produkter de kommer använda än att de bara står i skåpet och samlar damm. Jag har köpt till min man en rengöring som är milt peelande samtidigt och sen en 24 timmars creme som han kan använda morgon och kväll. 2 produkter som verkar rengörande, peelande och återfuktande. Efter resultat av ansiktsbehandlingen från igår vill han nu avencera ett snäpp så jag ska försöka få han att använda en mask i veckan alt. ögoncreme. Han var helt fascinerad över hur len och fin näsan blev efter portömningen. Då ska ni veta att jag velat göra en djuprengörande ansiktsbehandling i snart 5 år :)



Foto: www.gents.se
De har även en webbutik för hudvård, groomin och rakning för män

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0