Raw food bollar

 
Nästa år ska jag genomföra klassiskern, så redan nu har jag börjat cykla till jobbet istället för att ta tunnelbanan. Det kommer bli en hel del träning framöver mest för att få in den metala inställningen. Så i samband med den nya extra träningen tänkte jag även börja äta bättre mat. Kost är en del av skönhet. Vår hy speglar vår kost. Så idag testade jag raw food bollar som jag tidigare köpt på hälsokost. När man gör man med raw food så värms inte maten upp högre än till 44 grader. Har ni testat raw food?
 
Jag testade som sagt att göra raw food bollar idag. Det finns väldigt många recept så jag tog ett som innehöll saker jag hade hemma. Mannen min klarade inte av att äta det men jag tycker att det var helt ok. Kanske inte lika gott som vanliga chokladbollar men helt ok som sagt.
 

Raw food-bollar

De här måste ni testa att göra, superenkelt och löjligt nyttigt. Perfekt när godissuget sätter in. Men de här innehåller bara nyttigheter. Bra fetter från nötter, naturligt frukstocker från dadlar och inga onödiga tillsatser som till exempel socker eller smör. Här får ni receptet.

För ungefär 7-8 bollar eller väldigt många små behöver ni:
(Jag har bara höftat, så måtten är ungefärliga. Ni får testa er fram till en lagom konsistens.)
Ca 2 dl naturella cashewnötter
Ca 2 dl valnötter
Ca 200 g kärnfria dadlar
ca 30 g gojibär
Ca 2-3 msk kakao
Ca 2-3 msk färskpressad apelsinjuice
2 dl kokosflingor

Gör så här:
Mixa alla ingredienser, förutom kokos, med en stavmixer till önskad konsistens. Forma bollar och rulla i kokos. Det kan underlätta att blöta händerna med lite vatten i fall smeten kladdar och fastnar i handflatorna. Ställ in i kylen ett par timmar så de får stelna. Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0