Finacea mot Perioral Dermatit


Som jag tidigare nämt så har jag som många andra hudsjukdomen Perioal Dermatit. Denna hudsjukdom kommer upp runt mun, näsa och ibland runt ögonen. Jag har själv runt munnen, näsvingarna och vänster sida av pannan. Sjukdomen uppträder oftast pga långvaring användning av kortison i ansiktet, starka hudvårdsprodukter, överdriven rengöring av huden etc. Man får en rubbad talgkörtelfunktion och producerar med talg. Hudsjukdomen kommer inifrån och smittar inte.

Eftersom jag arbetar som hudterapeut så utsätter jag huden för en hel del när jag vill testa ny produkter som kommit in. Självklart så överdriver jag oftast med rengöringen med rengöring och peeling. Vid början av vintern får jag de första symtomen på Perioral Dermatit. Jag får små knottror som inte vill försvinna. Det uppkommer fler när jag stressar, ska ha mens eller när min karl i inte rakat sig i ansiktet på ett par dagar. Vid visa vinsorter, stark mat och mat som innehåller tomater kliar knottrorna runt munnen.

Så idag var jag hos läkaren för att få nytt recept på tetracyklin och samtidigt kolla om det fanns något annat jag kunde behandla huden med eftersom man helst inte ska vistas i solen när man äter tetracyklin då man har större chans att få solfläckar. Jag fick en ny creme som jag ska smörja in mig med i ansiktet: Finacea 15 % gel, som  innehåller den aktiva substansen azelainsyra och är ett läkemedel mot akne (med papler och pustler) och rosacea.

När man har akne blir talgkörtlar under huden inflammerade och talgkörtlarnas öppning till huden proppas igen. Finacea kan både bromsa tillväxten av bakterier och hindra att talgkörteln proppas igen. Man brukar märka en tydlig förbättring av aknen inom en månad. När man behandlar rosacea tycks läkemedlet minska inflammation i huden och på så sätt lindra symtom som rodnad, knottror eller varblåsor i ansiktet. Det brukar ta 4-8 veckor innan behandlingen ger ett tydligt resultat. Cremen ska appliceras på rengjord hud 2 gånger per dag, alltså morgon och kväll. Jag ska testa denna creme i ca 4 veckor och blir det inte bättre ska jag ta till tetracyklin sa läkaren. Fick även miniderm utskrivet för att återfukta huden ordentligt. Så om 4 veckor får vi se hur resultatet blir :)



Kommentarer
Postat av: Cicci

Tänk på at inte använda antibiotika förrän det är absolut nödvändigt :). Länkar till en lång artikel från senaste numret av Läkartidningen där de tar upp just detta i samband med acne: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=18280

2012-06-04 @ 20:42:32
URL: http://http:/
Postat av: Jessica

Hej,

Jag är 38år och har till och från perioral dermatit och har fått på det senaste en uppblossning igen. Har inte hittat en hudvårdserie som funkat för mig och testat runt alldeles för mycket och ja här står jag nu och ser inte klok ut på hakan med finnar och PD :-( Har finacea gel hjälpt dig?
Kram Jessica

2012-07-17 @ 15:26:52
Postat av: Alexandra Ekstrand

Jag har perioal dermatit på hakan och har haft det i snart 3 månader. Har hört om noll-metoden (inte använda cremer, rengöring, smink etc) men den har inte funkat och det har spridit sig lite.. Vad rekommenderar du mig att göra? Jag ska åka till Asien i december och behöver verkligen behandla det innan.. Har hört att det blir värre av solen. Skulle bli SÅ tacksam för svar!

Svar: Hej, tack för din kommentar. Jag har med testat nollmetoden och de fungerade inte på min hud heller. Jag rekommenderar att använda lugnande produkter som inte är för aktiva som ex. Calming från Dermalogica, Avenué som även finns på apoteket som är anpassad för lite mer eksem hud. Undvik att peela huden och när du åker till asien, använd en bra SPF som inte täpper till porerna. Mitt blir bättre i solen eller mer av luftfuktigheten. Det finns tabletter som sista utväg (Tetracyklin), även cremen Finacea fungerar bra. Hoppas du får en trevlig resa!! :-)
Michelle

2014-10-08 @ 14:09:03
URL: http://alexandrasmode.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0