Lite om Solskyddfaktor


Idag var det roligt att gå in på sin blogg. En massa härliga kommentarer! Tackar, alltid lika motiverande. Bloggen har fått vila lite nu när jag renoverat köket men nu är jag tillbaka igen :)

Jag var som sagt på Hud- och kosmetikmässan i fredags och gick på en förläsning som dermatologen Per-Håkan Olausson som pratade om kemisk peeling. På frågestunden kom vi in på SPF, alltså solskyddsfaktor. Visste ni att Sverige ligger på första plats när det gäller hudcancer i Europa? Varför gör vi det? Jo för att vi svenskar vill bli bruna. Tänk om vi skulle tänka som de i Asien där det är fint att vara vit. I asien använder de sig av blekande produkter medan vi svenskar använder oss av produkter som ska göra oss brunare så som brun-utan-sol men även den förbjuda sprutan Barbie-drogen som gör oss kåta, smala och bruna. Nu använder ju inte alla dem, det är en bråkdel men många yngre använder sig av den. Jag har inte testat den och kommer inte göra det heller. Ni som är sugna på den sprutan, kolla in ett tidigare inlägg som jag skrivit om Barbie-drogen. Bara att söka i bloggen!

I alla fall, jag lyckas alltid komma ifrån ämnet. Vad var det vi pratade om. Just det ja, solskyddsfaktor. Dermatologen (hudläkare), sa att vi ska använda solskyddsfaktor april-oktober i Sverige. Under vinter behöver vi inte använda solskyddsfaktor eftersom UV-strålarna bryts innan de når sverige. Men ska man ut och åka skidor så använd solskyddsfaktor. Det många inte gör är när de är på solsemestern är att använda solskyddsfaktor, eller så använder de det de första dagarna och slutet av resan undviker de att smörja in sig mer för att bli så brun som möjligt. Per-Håkan sa att man ska smörja in sig med minst solskyddsfaktor 30, varannan timma när man utsätter sig för sol för efter 2 timmar är effekten borta. Hur många kan med handen på hjärtat säga att de smörjer in sig varnannan timma eller ens använder SPF 30? Jag använder solskyddsfaktor 30 men jag smöjer nog inte in mig varannan timma.

Och ni förstår nu säkert hur dumt det är att använda smink med SPF eller dagcremer. För hur ofta bättrar vi på sminket under dagen eller smörjer in ansiktet med cremen? Det är alltså slöseri med pengar. Säkert ger det lite skydd men inte fullvärdigt. För att få fullvärdigt SPF så ska man smörja in väldigt mycket och då ska man gärna ta en som inte sjunker in i huden för mycket där gör den inte så mycket verkan. SÅ det jag vill komma fram till är att man ska vara skeptisk och inte tro på allt man läser, så länge det inte är jag som skrivit det :) Man får ha i åtanke att de som säljer produkter är säljare och vill sälja så mycket som möjligt även om det inte hjälper dig mot det du vill. Alla är inte ärliga som jag.

Är någon av er som vill se ut som dessa nedanför?  Om inte, börja använda solskyddsfaktor. Man blir brun i alla fall. Det tar längre tid men brännan håller så mycket längre.

De nya gamla kropparna runt medelhavet... Snygga silikontuttar!!



Schysst elefanthud...

 


Kommentarer
Postat av: Ewa

Vilket bra inlägg! Har gått och funderat på att jag måste skaffa solskydd till mig och barnen i veckan nu när solen skiner rätt ofta o vi är ute om dagarna. Har du något tips på bra solskyddsprodukter? För borde ju vara precis som med hudvård att det finns bättre och sämre? :)

2012-03-19 @ 07:45:51
Postat av: Diana´s Mom ♥

oh tack =) vilken hemsida är det som man kan beställa från england? här kan du bli medlem till traffic feed http://feedjit.com/freeLiveTrafficFeed/

2012-03-19 @ 18:48:16
URL: http://feelia.blogg.se/
Postat av: r

får man svar på frågor man ställer dig, som den under inlägget om collagen.

2012-03-19 @ 20:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0