Svar på frågor gällande solskyddsfaktor


Idag var det ännu roligare att gå in bloggen. Fler kommentarer och till och med ett par mail idag. Kul att det är så många som läser bloggen ändå. Jag försöker svara på alla kommentarer och mail jag får, och känner ni att ni inte fått svar er fråga så påminn mig igen. Lämna gärna er bloggsida eller en mail så man kan svara er. Fick lite frågr på solskydd, sen tidigare och efter inlägget igår.

Det här med vilken solskyddsfaktor som är bäst får man känna efter själv. Det är så lätt för mig att säga vilket märke som är bättre än andra men man får även tänka på att alla har olika hudtyper och upplever sin hud olika. Så man ska använda det som känns bra på huden. Detta gäller även ansiktsprodukter. Produkter som inte är bra, som ex. Clinique, känner man oftast efter ett tag. En produkt som inte är bra för huden ger en torr, stram hud eller täpper till huden och man får ökad talgproduktion som ger finnar, pormaskar samt pustler (varfyllda knottror) och papler (vätskefyllda knottror).

En solskyddsfaktor ska bli vit på huden när man smörjer in sig med den. Då har man tagit tillräckligt mycket för att få fullvärdigt skydd mot solens skadliga strålar. Till barn kan man gärna använda vattenfast solskyddsfaktor så att de får skydd även när de är i vattnet. Hudläkarna rekommenderar att barn inte utsätts alls för sol men det som har små barn med spring i benen vet hur svårt det är att undvika att barnen är i solen.



Det här med att använda serum under solskyddsfaktorn får man välja lite vad man själv tycker känns bra. Ett serum består vanligtvis av mer aktiva och koncentrerande ämnen som går ner djupare i huden. Decleor har ett solskyddserum som man ska använda under deras solskyddsfaktor som gör att man får en djupare brun färg som sitter längre. Denna fungerar verkligen. En tjej jag arbetade med i norge använde Decleors serum uncer deras solskyddsfaktor och hon blev verkligen jämnt brun.



Har en solskyddsfaktor gått ut i datum så bör man byta för att få fullvärdigt skydd. Men om du smörjer in dig varannan timma så kommer den där flaskan vara slut efter sommaren så bara att börja smörja in sig mer. Man behöver absolut inte köpa den dyraste men man ska nog inte ta den billigaste heller. När ni köper solskydd kolla så att de är fyskikaliska för då lägger de sig utanpå huden och inte in en som tränger ner i huden för där gör den ingen verkan. Man vill att solens strålar ska reflexteras bort från hudytan när de träffar solskyddet, och har solskyddet trängt ner i huden så tränger solens strålar ner i huden och då är skadan redan skedd. Jag köpte själv Babors solskydd förra året, året innan det blev det Matis så jag blandar lite själv efter vad jag har för planer inför sommaren samt hur min hy är just då. Ibland vill jag ha en fetare och ibland en lättare. Så känn efter vad som passar er hud bäst, så länge ni använder SPF 30! :)





Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej. Intressanta och bra inlägg i bloggen. Har börjat sitta och läsa dina inlägg på bussen på väg till skolan. Läser själv till hudterapeut, och vi har nyligen pratat om just uv-strålning och solskydd. :-)



Skulle bara vilja inflika med att även kemiska solskydd är bra skydd. Skillnaden är att de kemiska skydden absorberar uv-strålningen och omvandlar den till andra ämnen/oskadliga strålar, medans det fysikaliska solskyddet reflekterar bort strålarna istället.



Samt när du skriver om decleor's serum blir jag lite fundersam. Det är väll ändå en djupare solbrun färg man vill uppnå och inte solbränna? :-) Solbränna är ju när man bränner sig av solen och huden blir röd.



Mvh

Gabriella

2012-03-21 @ 06:51:55
Postat av: R

Intressant inlägg med sund information. När jag väl kommer igång på jobbet och ekonomin balanseras igen, ska jag boka in lite avkoppling hos dig.



Kan du inte skriva lite kort också om Dermalogica samt Jan Marini. Det förra har jag använt i 2 år och det funkade HELT magiskt i början, men sen har jag inte alls känt någon speciell skillnad. Misstänker att dem försämrat ingredienserna nu när Alla använder det, men det är nog bara jag. Så nu är jag på jakt efter något nytt. Läst mycket om Jan Marini, men vill så gärna höra din input på det eftersom jag gillar hur du researchar fram info!



Styrkekram för det bra jobbet du gör!

2012-03-21 @ 10:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0