Köp inte produkter på internet

 
Något som ibland kan göra mig lite ledsen är när en kund säger till mig att hon vill att jag ska rekommendera produkter som passar till hennes hy. Självklart fyller jag i en hudvårdsprogram med de produkter som skulle passa hennes hy samt produkter till hennes önskemål att uppnå med huden. Det är ju en del av mitt arbete. Efter jag lämnat över hudvårdsprogrammet tackar hon och säger att hon köper produkterna på internet. Oftast för att de är billigare. Att köpa skönhetsprodukter från utlänska sidor är en fara för konsumenten. Det som är så bra med Babor är att de kan man inte köpa på internet i Sverige. Den enda som jag vet har webshop är GarmNordic som har hand om märket i Sverige. Detta är för att kunden alltid ska ha rätt produkt till sin hy efter de gjort en hudanalys hos en hudterapeut. Därför kan ni inte finna babor hos ex. Kicks eller Åhlens. Man kan inte göra en hudanalys när du har smink på dig i affären. Dock finns babor på engelska och amerikanska sidor, där vet jag inte hur kvaliteten och hur äkta de är.
 
För det andra så är det väldigt mycket kopior på smink och hudvårdsprodukter ute. Häromdagen stod det i Metro att ungefär 10–20 procent av omsättningen på dyrare kosmetik i Sverige i dag är inte äkta vara, enligt Kemisk-tekniska leverantörsförbundet, KTF. Jag köpte för länge sen Special Cleansing Gel från Dermalogica från Strawberry.net, och när jag fick rengöringen så var det en kopia. Samma förpackning men inte riktigt samma doft och huden kändes annorlunda efter ansiktstvätten. Eftersom jag använt den tidigare så vet jag hur den ska kännas, tyvärr vet inte många konsumenter det utan tror att de får rätt produkt. Det var första och sista gången jag köpte hudvårdsprodukter på internet via utlänska sidor. Produkter från engelska sidor ska man vara lite extra uppmärksam då de ofta tar in produkter från Kina som står för 90 % av falska produkter. Man får även ha i åtanke att mycket av de produkterna som säljs billigare kan vara stöldgods. Inbrotten mot salonger har ökat. Produkterna kan även passerat bäst-före-datum. Förpackningarna är lätta att kopiera, det är själva innehållet i produkten som är svårt att få till.

Så här mycket säljs det förfalskade produkter för varje månad på internet:

• Skönhet. 4 miljarder kronor

• Klockor. 2,5 miljarder kronor

• Mode. 2,2 miljarder kronor

KÄLLA: YELLOW BRAND PROTECTION


För det tredje så är försäljning av produkter en del av lönen för terapeuterna. Många får en längre grundlön och sen en provision på sålda produkter. Oftast mellan 7-10 % men högre provision finns hos några få salonger. Jag rekommenderar absolut inte några produkter som inte skulle fungera för kunden. Jag rekommenderar endast produkter som jag vet kommer ge det resultatet kunden önskar. Det är det som är en del av mitt arbete. Att få kunden att använda rätt produkter hemma så att huden blir så bra den bara kan bli. Jag rekommenderar inte alltid bara det märke jag arbetar med idag utan kan även rekommendera andra produkter som jag vet skulle ge ett bättre resultat för just den kunden. Ingen hud är den andra lik och med erfarenhet av flera märken kan jag rekommendera det bästa till min kund. Försäljningen av produkter är även till för företagets överlevnad. Hittar ni en bra salong med en hudterapeut ni trivs med så gynna dem så att de kan vara kvar i framtiden. Visste ni att nästan 9 av 10 skönhetssalonger går i konkurs, speciellt efter att groupon och lets deal fått nya salonger att sänka priserna med minst 50 % med tomma löften om ökad kundkrets?!

Köp alltid märkesvaror genom auktoriserade återförsäljare. Då får du garanterat fräscha originalvaror och undviker dessutom att köpa fel produkt. En vacker och välvårdad hud ska du ha hela livet – chansa inte, varken med plagiat eller felaktiga rekommendationer! Om du vill vara helt säker på att alltid köper äkta varor ska du kolla med varumärket vilka som är auktoriserade återförsäljare av deras produkter.
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0