Protopic för att få bort Vitiligo

 
I fredags och lördags var jag på en vidare utbildning till certifierad specialiaserad hudterapeut på hudkliniken, Stockholm. Där hade vi en föreläsning om olika hudtillstånd och bland annat vitiligo kom upp. Vitiligo är för er som inte vet, en hudsjukdom som gör att man tappar pigmentet på flera olika områden på kroppen. Detta är en väldigt påfrestande sjukdom då många uppmärksammar en person som har denna hudsjukdom. Det är inte smittsamt eller farligt.
 
 
Något som vi fick reda på då, som jag inte visste om innan var att det finns en kräm som gör att man kan få tillbaka pigmeneten på de områden som man tappat på. Oftast använder man den bara i ansiktet men man kan även smörja händer och fötter där man inte fått resultat av andra krämer (ex elocon) de gett för vitiligo. Krämen är väldigt dyr och man behöver använda den i minst 3-4 månader för att se ett resultat. Får man lite resultat då så fortsätter man ett par månader till. Äldre fläckar är svårare att få bort men en del har sett lite mer pigmentering på stället. Vad jag har läst så vill de inte att man använder cremen hela tiden då den tunnar ut huden och ökar risken att få cancer. Jag har tyvärr inte hittat på Fass vad cremen riktigt gör men jag antar att den kan öka celldellningen av friska celler till det drabbade området. Om du har Vitiligo så råder jag dig prata ordentligt med din huläkare om denna kräm.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0