Shellack


Jag har känt mig lite nere sen jag opererades förra veckan, villket är helt normalt enligt läkaren jag pratade med. Jag har inte orkat klivit upp utan bara velat ligga hemma i sängen och tycka synd om mig själv. Det har varit nästa så att man var tvungen att ha något bestämt att göra varje dag för att man skulle orka kliva upp. Igår kom mamma och några SPA-tjejer. Idag ska jag gå på manikyr och testa shellack. Se om det är bra och kanske något som man ska kunna erbjuda på jobbet.

Har ni hört talas om Shellack? Det är ganska nytt och kom till sverige i maj i förra året. Creative Nail Design (CND) lanserar Shellac, ett slags hybridnagellack som är en blandning mellan vanligt nagellack och hållbarheten hos nagelgelé. Produkten appliceras precis som ett vanligt nagellack men härdas under en UV-lampa precis som vanlig gelé för naglarna. Ett lager av Shellac innehåller både baslack, färglack och topplack och torktiden är kort. Det ska torka på ca 2 min. Formulan är 3-fri vilket innebär att den varken innehåller formaldehyd, toulen eller DBP (dibutylftalat). Dessa är allergi- och cancerframkallande. Man har slutat använda det i de flesta nagellack.


Ska ta en riktigt bild på mina egna naglar sen efter besöket.

Produkten kommer i tolv olika färger från ljust rosa till mörkt brunt och hållbarheten verkar vara fantastiskt bra. Det finns en hel del salonger i Stockholm som erbjuder det och det kostar ca 650 kr här i Stockholm, men då får man en manikyr på 45 min i priset också. Själva lackningen kostar nog inte mer än 120 kr på en del salonger. Det som är skillanden mot en vanlig nagelförlägning är att det inte är några tippar eller tjocka lager av gelé.





Applikation Steg 1
Utför en noggrann PREP
applicera UV Base Coat tunnt och härda 10 sek i CND UV-lampa

Applikation Steg 2
Applicera 2 tunna lager Shellac Colour, härda varje lager 2 minuter


Applikation Steg 3
Applicera UV Top Coat, härda i 2 minuter


Applikation Steg 4
Efter härdning, torka av den klibbiga yten med en pad dränkt i alkohol





Borttagning Steg 1
Be kunden tvätta händerna, fyll 10 wraps med aceton/Nail Nude

Borttagning Steg 2
Linda wraps runt varje finger, fäst wrapen ordentligt med klisterlappen


Borttagning Steg 3
Låt verka i ca 10 minuter

Borttagning Steg 4
Använd din orangepinne för att skrapa bort resterna, om det är svårt, linda om och låt verka ytterligare ett par minuter



Kommentarer
Postat av: Frida

Hejsan!



Jag tycker att din blogg är superbra och har lärt mig massor utav dig. Roligt att någon vill dela med sig utav sin kunskap :)



Jag går första året på en gymnasieutbildning med inriktning hud. Produkterna vi använder just nu är ifrån Bioline och vi får alltid höra så mycket gott om dem. Men jag undrar, hur bra är dessa produkter? Kan vi lita på vad vi får höra i skolan, eller bör vi vara lite kritiska?



Tack på förhand! :)

2011-11-07 @ 20:54:26
Postat av: tilda

hej! tänkte bara höra om du vet hur många watt uv-lampan ska ha när man gör shellac?

2012-01-10 @ 23:58:46
Postat av: Maria

Hejsan! Kan man göra detta hemma, eller är det bara på salonger som detta går att göra? Hittade lite i USA men där man inte kunde importera till Sverige så det är därför jag undrar ; )

2012-03-06 @ 14:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0