Lite av hud- och kosmetikmässan 2012


Som sagt idag var jag på hud- och kosmetikmässan i Nacka. Det jag fram emot mest var att se vaxet som är så omtalat och i den montern var det en hel del människor. Jag var dock inte helt imponerad så jag bad dem kontakta mig efter mässan så jag kunde komma dit och testa vaxet i lugn och ro. Svårt att bestämma sig när man bara fick se henne vaxa en armhåla och då vart jag inte tillräckligt imponerad för att köpa på mig allt de hade. Det som dock var imponerade att vaxet inte gav någon rodnad efter appliceringen och tog bort i stort sett all hår på modellens armhåla.

Det var inte så många utställare som jag trodde det skulle vara där men de flesta man ville se var där. Dermarome som har Matis, Decleor, MD, Bare Minerals, Sorisa och Carita sålt ut produkter till väldigt förmånliga priser. 3 ögonskuggor för 150 kr, handcreme från Matis för 100 och såna fantastiska priser. Michelle is in heaven.

Dock var det lite oseriösa utställare som egentligen inte hade så stor koll på vad de visade. Som ex. Footner som påminner om baby foot peel som jag tidigare skrivit om som kommer från Asien. Footner påminner på väldigt många sätt och vis. Som med Baby foot peel så ska man även med footner att stoppa ner fötterna i engångspåsar som innehåller div. ämnen som ska peela bort huden på fötterna. Flagningen sker efter 7-12 dagar och pågår 1-3 veckor beroende på produktval. Footner ska man använda 1 timma medan baby foot peel ska man använda 2 timmar innan man sköljer fötterna i varmt vatten. Men så kommer vi även till skillnaderna. Footner hade inte så stor koll på ingredienserna och de blev nästa oförskämt otrevliga när jag frågade om ingredienser. Båda innehåller AHA-syror men i footner ingredienslista kom de så långt ner att det sen visade sig innehålla endast 2 %, vilket betyder att AHA-syran är återfuktade och inte peelande. Baby foot peel innehåller även saliscylsyra som verkar peelande genom att luckra upp döda hudceller vilket footner nämnde hela tiden om att de inte hade i sina produkter, som att det skulle vara något bra. Salicysyra är den bästa peelingen. Eftersom båda produkterna hade vatten som första ingrediens så måste man tillsätta konserveringsmedel. Footner använde sig av parabener medan babt foot peel använder sig eteriska oljor och även alkohol. Alkohol hade även footner och för att det ska verka konserverande bör produkten innehålla minst 10 % och som alla vet är alkohol uttorkande. Detta visste inte mannen som ställde ut produkterna på mässan och dessutom säger han att man ska använda footner varannan månad, man behöver inte fila eller smörja in fötterna. Det räcker med att använda deras engångsprodukt varannan månad. Ni hör ju själva hur det låter. Man måste vara skeptisk, självklart står alla utställare och tycker att deras produkt är den bästa som finns. Och självklart har de gått olika kurser i säljtekninker och kundhantering. Var skeptiska! Jag gick där ifrån med deras broshyr, det var det minsta jag kunde göra efter att ha sågat honom vid fotknölarna.

______



Kommentarer
Postat av: Niklas Leufkens

Hej - läste precis dina kommentarer om footner och upplever det som väldigt tråkigt att bli uthängd som oseriös. Vi arbetar uteslutande med produkter som granskas och utvärderas av apotekens kvalitetsgranskningsavdelningar både när det gäller effekt såväl som med säkerhet (risk för biverkningar). Jag är sjuksköterska i botten och har arbetat i ledande befattningar inom läkemedel i ca 15 år och vill nog tro att jag har ganska god "koll" på ingredienserna och att du kanske blandat ihop informationen en aning - det som gäller med footner är att man inte skall smörja eller fila under pågående avflagning - man bromsar då effekten av behandlingen. Då detta är klart efter ca 5-7 dagar skall man naturligtvis underhålla sina mjuka fina fötter med en återfuktande kräm eller liknande. Tillverkaren (YouMedical) valde medvetet att ta bort Salicylsyran i footner för att undvika den eventuellt ökade risk för biverkningar som denna kan medföra om man exponerar huden (ffa ovansidan av foten)i ett tättslutande förband under längre tid. Du nämner inte Collagen - detta är en viktig ingrediens som finns i footner, men inte i konkurrerande produkter.. Jag har heller inget minne av att ha blivit "sågad vid fotknölarna" utan tycker jag hade ett bra utbyte med alla som besökte montern. Testa gärna produkten själv så kan du sedan bilda dig en uppfattning om effekten..

2012-04-02 @ 11:55:25
Postat av: Johanna

Footner gav mig små röda prickar som kliar ooootroooligt mkt!!!
Nu har jag inte sovit på 2 nätter!
Tack footner!
Kommer aldrig mer köp eller rekommendera er produkt!

2013-09-23 @ 04:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0