Suntan stylist

 
Igår var jag på en spraytan utbildning så nu är jag även diplomerad Suntan Stylist. Ytterligare än merit på mitt CV :-) Allt fler blir medvetna om solen skadade UV strålar och letar därför efter ett hälsosammare alternativ. Där kommer spraytanning in. På bara 10 min har man fått en bränna som kan ta flera dagar att få pressandes i solen, och detta utan solens åldrande effekt. 
 
 
Jag har valt att ta in det ekologiska märket Nouvatan (no-uva-tan) som är från England. Där är det ett väldigt populärt märke och jag förstår varför. Man får en gyllenbrun färg och den doftar ljuvlig av toner av kokos. Innehåller varken parabener eller uttorkade alkoholer (som förkortar brännas livslängd på huden). Den innehåller vårdande vitaminer så huden får sig en vitaminboost samtidigt. Nouvatan finns i 7 olika färger för att man ska kunna få fram den bästa färgen till sin kund. Man kan även blanda de olika färgerna så möjligheterna är oändliga. De 7 färgerna som finns är 
 
6 & 8 % - Blek hud
10 % - Ljus till medium hud
12 % - Medium till mörk hud
12 & 14 % - Mörk hud
20 % - Mörk, används som fitness färg och kan även användas som snabb bränna för de som inte hinner vänta de timmarna som krävs för att färgen ska nå sin fulla effekt. Sen finns det även en i 34 % men den är droppar som man tillsätter sin andra färg för att höja färgen någon %.
 
Man bör veta att alla har inte samma förutsättningar när det gäller att få en djup gyllenbrun färg. Ju blekare du är desstå mindre smart är det att ta den mörkaste färgen då det kommer bli väldigt fläckigt när färgen släpper. 
 
 
Vad är då denna % jag pratar om i färgen. Jo, det är antal % av DHA som är det ämne som ger den mörka färgen på huden. Ju högre %, desstå mörkare färg. DHA är en sockerart av sockerbetor som reagerar med hudens protein i kontakt med syre. Man kan förklara detta med följande exempel:
Tänk att du har ett äpple som du skurit upp! Efter ett tag börjar den skurna ytan bli brun, den har reagerat med syre och den oxaidationen är även den vi får på vår hud.
 
 
Så till den en av de viktigaste frågorna: Hur länge håller det?
Det är svårt att säga då alla har olika förutsättningar. Man säger att färgen håller mellan 5-10 dagar och detta beror på hur bra kunden har förberett huden innan behandlingen och hur väl hon tar hand om huden efteråt. Oftast bleknar händer och ansikte fortare men detta är för att man tvättar dessa områden mer än resten av kroppen. 
 
 
 
Det man ska göra innan behandling är att peela kroppen ordentligt dagen innan, välj helst en duschtvål och en peelinghandsske då många peelingar innehåller olja som kan göra att färgen inte sätter sig lika bra. Passa även på att raka områderna som du vanligtvis gör, det bästa är att vaxa då det håller längre men det ska du göra senast 48 timmar innan för att undvika hårsäcksinflammationer. Efter duschen ska du inte smörja in kroppen eller ansiktet, och använd ej deo. Om du har din behandling på eftermiddag så går det alltid att tvätta av det när du kommer dit. Kom till behandlingen i mörka och lösa kläder, helst i bomull. Det samma gäller för underkläderna. Detta är för att ex resår inte ska lämna märken på din hud. Suntan färgen släpper inte från alla material som ex. syntet så därför är bomull att föredra. 
 
 
Efter behandlingen ska du vänta med att duscha på ca 8 timmar, detta är för att färgen ska nå sin maximala effekt. Gnugga inte huden utan när du torkar dig så baddar du dig torr med handduken. Smörj in med mjukgörare och smörj in huden dagligen i fortsättningen. Man kan även förlänga brännan med de efterföljande hemmavårdsproukterna som innehåller låg dos av DHA. 
 
Så här glad blev jag av den fina färgen jag gjorde på min modell... :-)
 
Hos mig kan ni boka in detta från Mars. Helkropp kostar 375 kr, tar du med en vän som också sprayas så betalar ni 300 kr var. Vid frågor så kan ni som vanligt maila mig. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0