Clinique


Man kan nästan alltid se på en kund om den personen använder sig av Clinique. Som hudterpaeut ska man aldrig prata dåligt om ett annat märke för att framhäva sitt eget men jag brukar säga att min kund får gärna använda vad hon vill så länge den upplever att den får de resultat de strävar efter, så länge det inte är tvål & vatten, alkohol eller Clinique. Jag vet inte hur det är nu men förut kunde man tända eld på deras ansiktsvatten för balndhy/fet hy samt använda det som nagellacksborttagning. Samma företag som skapar Clinque skapar även Estee Lauder. De har ju mildare produkter och deras idealist är en helt ok serum. En vän till mig med atopiskt eksem och Perioral Dermatit blev rekommenderad Clinque på Kicks. En skandal för en sådan hud. En sådant hudtillstånd behöver fukt, fukt, fukt och lugnade produkter. Fick henne att byta till ett medicinskt märke och resultatet blev fantastiskt.

När mina kunder frågar vad jag tycker om exempelvis Clinique brukar jag vänligt svara: Om hudterapeuter hade tyckt att det var ett bra märke för huden så hade vi arbetat med det. Det som kunder måste förstå när de exempelvis går till Kicks och köper produkter är att alla är inte utbildade hudterapeuter där, och de antagligen måste rekommedera produkterna de arbetar med annars har de inget arbete. Sen för att kunna fastställa en hudtyp bör man göra en hudanalys utan smink under en lupplampa. Självklart kan man se drag av hudtyper när man tittar på en människas hud och hör vad hon själv anser om sin hud. I Cliniqes ansiktsvatten var det då jag testade och köpa hem ett sk 3-stegskit, alkohol som första ingredisen för mycket torr och normal till torr hy. Mineralolja var andra ingrediens på ansiktscremen. Mineralolja kan vara bra för dem som är extremt torr för att hjälpa huden att fukta upp sig men jag skulle då rekommendera att man använder sig av en återfuktande mask 1 gång/v så att huden inte blir livlös och tappar förmågan att själv återfukta huden som mineralolja gör med huden.
 Jag köpte även hem deras eye makeup remover och huden blev uttorkad på en gång. Fick torrhetsrynkor och det sved verkligen när jag använde det. Den gick dock inte att tända eld på...
________________


Kommentarer
Postat av: linda

hej! Jag har yttorr hud med perioral dermatit och småfinnar . Har du tips på en bra kräm? Jag använder clinique, har köpt på mig massvis av deras produkter men nu ser jag att de innehåller mineralolja :S

Behöver tips på nån riktigt bra kräm som ENBART ger fukt!!

Svar: Hej om du har en hy med PD skulle jag rekommendera att du genast slutar med clinique. Du ska använda en lugnande creme som inte är så aktiv. Ex: Calming serien hos MD som även är helt parfymfri. Avenues lugnande serie som är väldigt prisvärd har visat bra resultat på just lite mer eksemhud. Använd inga aktiva produkter alls, oc speciellt inget som verkar uttorkade för då aktiverar du din PD ännu mer.
Michelle

2013-11-17 @ 16:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0