Sulfater


Jag tror jag pratar för nästan alla när jag säger att vi älskar den löddrande känslan som vi får när vi schamponerar vårt hår. Lödder = rent hår!! Men vad är då det där som löddrar, och är det bra?

Det som gör att det löddrar i exempelvis schampo är ett ämne som heter Sulfat. Sulfat går under namnen:

* Sodium Lauryl Sulfate
* Sodium Laureth Sulfate
* Ammonium Lauryl Sukfate
* Ammonium Laurenth Sulfate
* Natriumlaurylsulfat
* Sodium Alkyl Sulfate

Jag skulle vilja tillägga att Ammonium laureth sulfate är den mildaste av de vanligaste sulfaterna och är mycket snällare mot hud och hår än sodium lauryl sulfate som är den starkaste.


Positiva sidor:
* Det löddrar
* Ska användas för att få bort leave-in balsam, silikoner, mineraloljor etc.

Negativa sidor:
* Om håret redan är torrt och skadat hår kan schampon med sulfater bara förvärra detta, eftersom sulfatmolekylerna kan tränga in i hårets sprickor och torka ut håret inifrån. Uttorkade för både hår och hud.
* Håravfall och hormonella störningar har kopplats ihop med Sulfater.

Finns i:
* Schampo (ibland i balsam men i väldigt små doser)
* Regöringsprodukter
* Tvålar
* Finns i en del tandkräm och handkrämer.

Generellt kan man säga att sulfater är kraftigt avfettande. Meningen med sulfaterna är att lösa upp fett och göra det vattenlösligt så vi blir rena. Problemet är att sulfaterna inte gör skillnad på överflödigt fett och hudens eget naturliga fett, vi blir då torra och irriterade.

 

Märkligt nog hittar man sulfater i produkter märkta med Bra Miljöval, Astma och Allergiförbundets symbol och även Svanenmärkta produkter. Särskilt märkligt är det när man hittar Sodium Lauryl Sulfate (SLS) i innehållsförteckningen eftersom ämnet är giftigt för vattenlevande organismer. Det vi sköljer av oss hamnar i avloppet och vidare ut i naturen. Samma sak gäller p-piller som vi kissar ut.

 

Så tänk på, ju mindre det löddrar = skonsammare för dig och miljön. Jag har det i mitt schampo men det löddrar inte så mycket, så jag antar att det inte är så stor dos.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0