Kobolt + nickelallergi


När jag färgar ögonfransar så frågar jag ALLTID om kunden är nickelallergiker för att veta om jag ska lägga svart eller blåsvart fransfärg. Blåsvart är finare då de ger ett djupare och ett mer naturligt intryck. Svart fransfärg mer mer matta svarta fransar som ser ut som man har mascara på sig. Anledningen till att jag frågar om man är nickelallergiker är för att det finns kobolt i den blåsvarta färgen.

Kolbolt = är en bräcklig, hård metall som i utseende påminner om järn och nickel. Namnet kommer från grekiskans Kobald - troll, elak ande

Det är ingen fara om man är lite överkänslig för nickel men är man extrem och då menar jag att man får sår efter spännen på jeansen etc och inte bara av örhängen då väljer jag svart. Skulle jag missa att de är nickelallergiker (vilket aldrig skulle hända) så svullnar ögonlocken upp och blir lite röda, kan även få röda prickar som liknar akne. Det försvinner men kan ta 24 timmar. Det känns obehagligt och kliar för dem. Var 3e person är nickelallergiker och det går tyvärr inte att bota Det som händer när man får en allergisk reaktion mot  nickel, är att nickelatomerna reagerar med molekylerna på hudcellernas yta, vilket resulterar i att molekylerna förändras en aning. Då känner inte längre kroppens immunförsvar igen sina egna celler och försöker bryta ned dem. Detta resulterar i kliande sårskorpor.

Hittar inga bra bilder på nickelallergi men det blir som röda utslag som sagt och oftast är det sårskorpor eftersom de kliar sönder utslagen. Skulle inte er hudterapeut fråga er om ni är nickelallergiker vid färgning av fransar så berätta de för dem så slipper ni stora svullna ögonlock.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0