Kolla alltid utbildning när du bokar behandling


När ni bokar tid för ansiktsbehandling, vaxning, fotvård, massage eller vad ni nu bokar in på ett spa så kolla ALLTID vilken utbildning de har. Vem som helst får kalla sig hudterapeut och massör med kort utbildning. Massör kan du bli på en 2 dagars kurs, och på 2 dagar vet man knappt vad musklerna heter och dess funktion. Hudterapeut eller hudvårdsterapeut? Kan ni skillnanden? Hos Mary Kay som är ett företag som säljer hudvårdsprodukter hemma på sk. home-partys, får de gå en helgkurs och lära sig lite om huden för att sen få kalla sig hudvårdsterapeut.

På många salonger och spa-anläggningar så låter de terapeuter utan någon som helst hudterapeut utbildning göra ansiktsbehandlingar. Samma sak gäller med fotvård. Ni kan ju förstå hur smittsamt det kan bli när en terapeut inte kan skilja på fotvårtor, fotsvamp och nagelsvamp. Dessa 3 är väldigt smittsamma. Kolla alltid hur de sköter sin hygien med vektygen! Att ge fotvård, vaxning och ansiktsbehandlingar är inte svårt men det är när det kommer upp vissa tillstånd som man kan skilja på en utbildad och en outbildad terapeut på hur de kan svara på dina frågor och om de kan eller inte kan ge den  bästa behandlingen. Jag har själv varit på SPA där terapeuterna inte varit fullt utbildade. Minns ni när jag var på Clarion Sign på deras spa och jag fick en ny terapeut under behandlingen utan att de förvarnat om det innan, och sen när jag fick massage fick jag veta att hon inte hade massage utbildning utan bara läst 8 veckor SPA-utbildning. Det löste inte direkt upp mina knutar jag hade vid skuldrorna. Man betalar väldigt mycket för sina behandlingar och då ska man få det bästa också. Känner ni inte er nöjd med er behandling så säg det till terapeuten så att de kan ordna det på en gång. Gå inte hem och var sur för att ni inte fick en bra behandling för hur ska terapeuten veta det om du inget säger till dem? Jag kollar alltid nu innan jag bokar en behandling till vem jag kommer bli behandlad av samt vilka utbildningar hon har. För då vet jag att det är värt att lägga ner de hundralapparna på en bra behandling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0