Fransböjning

 
Lagom till att våren tittar fram så brukar även vi i människor vilja göra oss lite vår fina. Något som jag rekommenderar att man gör är att man permanentar sina fransar i en behanling som vi kallar fransböjning. Det sitter 6-8 veckor beroende på hur snabbt du byter dina fransar. Fransarna blir inte längre men de blir böjda som om du skulle ha mascara på dig. Man får en piggare och mer vaken blick.
 
 
Det är väldigt enkelt att göra men resultatet blir snyggast om du gör det på salong.
 
Först och främst ska du färga dina fransar blåsvarta för att få det bästa resultatet av mascara-effekten. Där efter vi kan vi börja projektet fransböjning. Jag rekommenderar att man är 2 när man gör detta för att det ska gå smidigt.
 
Börja med att torka av fransarna från smink, smuts och div. orenheter. Detta är för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
 
Därefter ska du välja vilken storlek du ska ha på spolen. Det finns 3 storlekar, small, medium och large. Är du osäker bör du ta en större för om du tar en förliten så blir det en liten böj och sen pekar fransarna rakt ut. Lägg spolen så nära fransraden du kan. Rulla sen försiktigt upp fransarna på spolen. Sticker de ut för mycket bör du ta en större spole. I Förpackningen medföljer ett lim som du försiktigt kan lägga på de fransar som inte fastnar på spolen. Se även till att underfransarna inte följt med för de inte öppna ögat efteråt.
 
 
Ta vätska nr 1, som är rosa. Detta är pemanentvätskan och den luktar även så. Använd en tops eller något likanden och smeta på detta försiktigt och rikligt. Få inte in något i ögonen, för detta svider rejält! Låt verka 10-15 min. Var hela tiden i rummet ifall kunden skulle känna obehag eller bli orolig.
 
Efter 10-15 min tar du bort den rosa vätskan med en tops och applicerar därefter nr 2 som är blå som ovan. Detta är neutraliserare. Låt även denna verka 10-15 min.
 
Efter 10-15 min tar du bort den blå vätskan med hjälp av en tops och lägger på den genomskinliga vätskan som är en mjukgörande vätska som återfuktar fransarna. Låt verka 3-5 min. Därefter brukar jag ta på lite vätska som löser upp limmet för att det inte ska vara obehagligt för kunden när man tar bort spolen. Du vill ju liksom inte dra bort några fransar för henne.
 
Denna behandling tar ca 45 - 60 min beroende på om du ska färga fransarna eller inte. Skulle det vara av intresse så går det även att göra denna behandling hos oss på Sparadiset.
 
En väldigt bra film som visar hur man gör.
 
 
Men vilket kit ska man använda sig av hemma om man inte vill gå på salong?
Det är en djungel med produkter som alltid när det gäller skönhetsbranschen. I Sverige finns det inte så många att välja mellan, typ bara 2 stycken men i Europa finns det desstå fler att välja mellan. Min egen favorit kommer längst ner och den beställer man lättast från England.
 
 
349 kr (ord. 475 kr) www.melrose.se
 
 
ca 1000 kr från Rectocil. www.gertab.se (finns på flera olika svenska sidor).
 
 
Men sist och inte minst min egen favorit som ger fantastiskt resultat. Advanced perm kit från Synergie. Kostar ca 1000 kr + frakt från England = ca 1300 kr. Räcker till fler än 30 behandlingar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0