Tips på att göra naglar hemma med gelkit

 
Var det fler än jag som såg på nyheterna igår där 2 tjejer berättade om att de fått allergiska reaktioner på Depends gellack? Jag har personligen varit lite osäker på att andra utan erfarenhet av nagelvård och gellack ska testa själva hemma. Handen på hjärtat - hur många här följer instruktioner till punkt och pricka varje gång? Vi som arbetar med konstmaterialnaglar går en utbildning (på olika längd) för att kunna hantera dessa material på bästa sätt. Allt ni får är en instruktionspapper om hur ni ska göra. 
 
Ett exempel på gelkit du kan använda hemma själv utan utbildning och kunskap om nageln.
 
Många tror att Gellack är mycket bättre och hälsosammare för nageln än andra material men det stämmer inte, enligt min mening. Tänk att när du gör gellack så gör man om det efter 2-3 veckor för att ha ett fint reslutat medan när du gör naglar av annat material så kanske du gör om dem efter 4-6 veckor i genomsnitt. Naglarna blir dessutom tunnare och mer sköra när du använder gellack mot annat material. Fördelen med LEDlampor är att det tar 30 sekunder istället för 120 sek som det tar med UV-lampor.
 
Om du nu vill använda Depends Gellack-kit eller andra kit hemma (lets face it, det är billigare att göra själv), så är det i alla fall några små saker du ska tänka på:

- Först och främst: Ta väl hand om dina naglar och händer. Smörj in dem regelbundet, använd nagelbandsolja, fila med med en bra fil osv. 
 
- Rengör nagel ordentligt från dess naturliga fett med den produkt du fått från ditt kit som ska göra det. Detta är för att lacket ska fästa bättre och sitta längre. Risken är annars att det lossnar från nagelplattan. Efter att du gjort detta får du inte under några omständigheter röra nagel för då får du en fetthinna på nagelplattan.
 
- Pensla på ett tunt lager underlack. Du får inte under några som helst omständigheter få lack på huden eller upp på nagelbanden för kommer det under UV- eller LEDlampan så härdar det. Du löper då större chans till att få allergisk reaktion eller brännskador på din hud. I värsta fall kan nagel lossna helt. Och tror mig, it will hurt like hell och har en otroligt lång läkningstid.
 
 
Nagellossning från en som använd Depends Gelkit, men hon har då rivivt bort lacket och inte använt deras remover som man ska använda för att avlägsna lacket.
 
- Lägg gellacket någon mm från nagelband och sidvallar. Man brukar säga "ett hårstrås avstånd". Låt naglarna vara under lampan i 30 sek på LED och 2 min på UV. Pensla på det färgade lacket du vill ha tunt, in under lampan, pensla ytterligare ett lager, in under lampan, pensla på överlack, in under lampan och avsluta med att torka av den klibbiga ytan med medöljande produkt till det. Resultatet blir fina blanka naglar.
 
 
 
- När du tar bort gellacket försök att inte fila ner enda ner till nagelplattan, slita av lacket så att den egna nagelplattan följer med utan följ instruktionerna noga för att skona din egen nagel. Oftast ska man använda nagelbortnaningsmedelt tillsammans med folie som får verka ca 10 min innan du försiktigt pertar bort det m,ed hjälp av en nagelpinne. Många removers för att få bort gellack innehåller aceton och det är väldigt uttorkande och gör att dina naglar blir ännu svagare och tunnare. 
 
 
 
- Om det gör ont eller minsta stickning i nagelplattan när du har dem under UV-lampa alt. LEDlampa bör du vänta med att göra om det då detta betyder att nagelplattan är tunn. Låt nagel vila och bli tjock igen. Man byter naglarna på fingrarna ungefär 2-3 gånger/år.
 
Men personligen tycker jag att det är värt de där kronorna att gå till en utbildad nageltjej. Den lilla lyxen med att någon fixar våra naglar tycker jag att vi kan unna oss. Jag gjorde mina naglar hemma själv förut men nu när man har fått en liten underbar dotter så tycker jag det är grymt mysigt att gå iväg och att någon pysslar om mina naglar samtidigt som jag får en liten stund för mig själv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0