Intimvaxning | Brasiliansk vaxning | Bikinivaxning | Talisman | Playboy

 
En av mina stora passioner och specialiteter inom hudvårdsyrket är vaxning. Jag vet inte riktigt varför jag tycker om att vaxa men tror att det kan bero på att man får ett snabbt resultat och att man alltid ser en stor skillnad mot innan. En nyvaxad yta utan några strån, det är perfekt det! Jag utövar ofta intimvaxning i form av brasiliansk vaxning, men även hollywood, talisaman etc. Det bästa av allt är ändå att jag får betalt slita bort hår :-)
 
Vid vaxning avlägsnar man hår på valt område. Resultatet brukar hålla upp till 4-8 veckor men det kan mycket väl hålla upp till 12 veckor om man vaxar håret i tillväxtfasen. Håret befinner sig i 3 faser:

Den anagena fasen
 – tillväxtfasen
Omkring 85% av alla hårstrån är i växande fas vid en viss tidpunkt. Den anagena fasen eller tillväxtfasen som den även kallas kan variera från två år till åtta år. Hår växer ungefär 10 cm per år.

Katagen fas – övergångsfasen mellan aktiv och vilande tillväxt
Den katagena fasen varar ungefär en eller två veckor, under den katagena fasen kymper hårsäcken och hårstårt släpper. Denna fas medför att papillen drar ihop sig och varar i allmänhet mellan några dagar till ett par veckor. Omkring 1 procent av håret befinner sig i detta katagena stadium.

 
Telogena fasen – vilofasen
Ungefär 14% av håren är i den telogena fasen. Vilofasen följer efter den katagena fasen och den är normalt ca 5-6 veckor. Under denna tid växer inte håret men det sitter kvar i hårsäcken. I slutet av telogena fasen går hårsäckarna åter in i den anagena fasen. Håret går sedan in i det telogena, det vilande, stadiet. Omkring 14 procent av hårstråna befinner sig i detta vilande stadium, som varar under ca tre månader, tills det lossnar mer eller mindre spontant. En ny anagen (aktiv) fas startar sedan som då ersätter det förlorade hårstrået.

 

Jag tänker inte sticka under stolen med att det inte gör ont, för det känns första gången man vaxar sig där nere. Ett tips är att smörja in sig med bedövningskrämen Embla och ta en alvedon innan. Andra gången känns det nästan inte alls. Anledningen till att det känns mindre andra gången är för att vid första gången är det så mycket hår och rötter men sen tunnas det ut. Vid regelbundning vaxning tunnas håret ut och blir mjukare än vid rakning. Jag tycker det gör ondare att vaxa benen än att göra en intimvaxning. Jag vaxar i stort sett alla man jag önskar att man helst är i alla fall minst 16 år, helst 18 år för intimvaxning. Man bör veta vad man ger sig in på och göra det för sin egen skull. Håret är för att skydda vårt sköra och vackra underliv. Jag intim vaxar mig själv och tar i stora drag allt, jag har då inte märkt några konskevenser av vaxningen. 
 
 
 
Det finns olika typer av intimvaxning.
Brasiliansk - man avlägsnar allt hår utan 1 cm, som man låter vara kvar
Californian - man avlägsnar allt hår utan 2 cm, som låter vara kvar
Playboy - man avlägsnar allt hår även där bak
Hollywood - man avlägsnar allt hår fram
Talismanen - man avlägsnar så mycket som önskas till en triangel
Bikini - är inte riktigt en intimvaxning för man tar bort håret vid troskanten och inte mer
 



Jag är en mästare, om jag får säga det själv, på vaxning efter ett antal kurser och utbildingar. Så är man nyböjare bör man komma till mig, då vaxning är en av mina stora passioner. Det finns många oseriösa vaxare där ute. Haft kunder som berättat om hur de fått blödande sår och blåmärken då terapeuten slitit med hud etc. Det gäller att ha rätt vax som är anpassat till den typen av vaxning. Många använder sig av kallax som man tar bort med remsor men jag försöker i största möjlliga mån använda så mycket varmvax som ger små kakor som man drar bort. Det är mer skonsamt för huden. Födelen med kallvax är att det går fortare att vaxa, men jag lägger hellre gärna till några min för att få ett bättre resultat. 


24-timmars regeln
Vid all vaxning gäller 24- timmars regeln för att undvika inflammerade hårsäckar, denna regel innebär:

- ingen användning av parfymerad hudkräm
- ingen tvål i duschen
- inga bad/bastu
- ingen sol
- ingen peeling (det kan dock vara bra och göra en peeling innan vaxningen)
- helst ingen träning

Efteråt är det även bra att smörja in sig med ex. Intimfollisan som innehåller Salicylsyra som verkar bakteriehämmande och peelande. Det undviker att man får inåtväxta strån. DeoDoc har sedan bra produkter som intimdeo och intimwipes som man kan använda hemma.

 

Hos mig kostar det 500 kr för en Brasiliansk vaxning som är lagd på 45 min. Går man sedan regelbundet så blir det billigare och går snabbare. Första gången gör vi så att du känner dig bekväm med situationen att vaxas där nere. Har du några funderingar så tveka inte och kontakta mig på [email protected]

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0