Att bevara och underhålla en fin hud under vintern


Det är viktigt att att börja tidigt med att vårda sin hy för att bevara den fin när man blir äldre. Rengör din hud väl varje morgon och kväll och se till att den inte blir uttorkad. Skydda den mot solen genom att undvika att bränna sig i solen och se till att inte utsätta dig för mycket intensivt solljus under stora delar av året. Sola inte mer än högst tio gånger per år i solarier. Använd minst SPF20 året runt. Helst SPF 30. Detta för att undvika rynkig hud, hudskador och hudtumörer. Bra produkter till sommaren kommer i ett senare inlägg. Idag ska vi prata om hur man skyddar sin hud under vintern.

För att undvika ytliga kärl som kan ge röd fyllenässa och oönskade synliga kärl på kinder ska man undvika stark kyla och vind. Vi lever inte i det bästa klimaten för att vårda sin hud på bästa sätt. Vi har kalla vintrar och använder oss av ventialtion som torkar ut huden. När vi går ut i kylan drar kärlen ihop sig och när vi går in i värmen vidgas kärlen, till sist blir kärlen försvagade och ytliga kärl framträdande. Jag brukar rekommendera att man använder sig av en "sommarcreme" som är på vattenbas och en "vintercreme" som är på oljebas. Oljan skyddar huden lite mot ytliga blodkärl samtidigt som den hjälper huden att bevara fukt. Jag är inte så förtjust i att rekommender en creme för vintern med vattenbas, för vad gör vatten när du kommer ut i kylan?

Jag brukar variera lite i mitt utbud hemma då man som hudterapeut vill testa alla sorters cremer som kommer ut på marknaden. Just nu använder jag mig av Dermanords Face Balm - Neroli som har en bas på kallpressad jojobaolja, sheasmör och bivax. Mjukgörande, återfuktande och skyddande. Neroli är återfuktande. Jag måste säga att jag gillar den här balmen, den är prisvärd och liknar Decleors balmer som är dubbelt så dyra. Balmen använder jag både på morgonen och kvällen men ska jag iväg och vill ha ett hållbart smink brukar jag nu så här på vintern använda mig av en creme med vattenbas så att sminket ser bättre ut på huden. Under cremen brukar jag då lägga ett par droppar av min egen ansiktsolja (10 ml kallpressad mandelolja, 2 droppar Ylang-Ylang, 2 droppar Lavendel och 1 droppe Geranium). Oljan verkar återfuktande, talgbalanserande och lugnande. Under vintern rekommenderar jag även att man använder sig av fuktspray under dagen när man vistas inomhus samt lägger återfuktande ansiktsmasker som man kan sova med. Kerstin Florian har en mask som heter Rejuvanting Masque som kostar runt 600 kr som man kan lägga på kvällen och sova med, eller använda som dagcreme på vintern. Den innehåller trollhassel och arnika, ingredienser som är kärlstärkande. Dock innehåller masken inte bara bra produkter då mineralolja kommer som 3:e ingrediens. Men att använda då och då kan den vara fantastisk, ingen mask man ska använda dagligen för då tar du bort hudens naturliga återfuktning. Jag brukar ibland specialbehandla huden genom att lägga en ampull eller serum under masken så att den tränger ner lite djupare.

Så summan av kardemumman.
1. Undvik stark kyla och vind
2. Använd en vintercreme på oljebas
3. Återfukta med serum/olja vig behov under creme
4. Specialbehandla huden med en återfuktande mask och ampull/serum

__________________________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0