Bra lipbalm


Nu till vintern börjar läpparna bli torra och fnasiga, så det känns att inget lypsyl i världen kan hjälpa ens läppar. Men det gör det faktiskt. Tro det eller ej. Först och främst bör man peela lite försiktigt på sina torra och fnasiga läppar för att få bort döda hudceller så man får en mjuk och smidig hud på läpparna. Man kan fukta läpparna med en blöt handduk och försiktigt gnugga bort de döda hudcellerna. Annars kan man ta en peeling med små korn i, eller helst en enzympeeling och försiktigt peela läpparna.

Därefter kan man smörja in läpparna med en bra lipbalm. Ta gärna en med oljebas och inte vatten. Nivea samt lypsyl innehåller mycket vatten som kan i sin tur torka ut mer och göra mindre nytta. Under vintern fryser vattnet och skadan blir större. En oljebas är bättre enligt min mening, då den skyddar läpparna. Ger näring, vitaminer samtidigt som den hjälper läpparna att vara självförsörjande. Använd en lipbalm som innehåller vegetabiliska oljor. 

Jag använder olika lipbalm. Brukar inte smörja in läpparna så ofta då jag har en facebalm hemma som jag brukar smörja in läpparna med samtidigt som jag smörjer in ansiktet på kvällen och på morgonen tar jag mandelolja under min dagcreme. Jag rotade lite i väskorna och i lådan hemma och fann olika lipbalm. Vissa sämre och vissa bättre. Jag hittade:

Apotekets lipcerat nueva, men innehållsförteckningen var allt annat än bra. Mineralolja som första ingredisens. Ner i soptunnan.

Andra jag hittade var Försvarets hudsalva, köpte den för rosa bandet. Inga mineraloljor där inte, den hade jordnötsolja som bas. Som är en av de vanligaste oljan i cerat. En billig olja men används i Kina vid massage för den har värmande egenskaper och används vid inflammerade leder och reumatiska smärtor. Vissa kan dock reagera på Försvarets hudsalva och få röda svullna läppar. Kan även ge kosmetisk akne (små röda prickar). Soptunnan nästa...

Den tredje var Dermalogicas lip treatment. Fanns ingen innehållsförteckning men hittade på internet att den innehåller sheasmör, havreextrakt och vitamin E. Den behåller jag!!! Tycker den är fantastisk. Sheasmör är bra för det är mjukgörande och gör huden smidig. När man är gravid rekommenderar jag att man smörjer in magen med shemsmör för att minska risken för bristningar.

Fjärde var Decleor lip balm, en fantastisk doft men ingen innehållsförteckning på tuben. Ut på nätet igen och leta. Balmen är baserat på essentiella oljor och växtextrakt. Oljorna är på hasselnötsolja och makadamiaolja samt risolja. Makadamiolja är en fet olja som passar till torra läppar. Tar ungeför en timma för huden att ta upp oljan. Verkar skyddande för kyla och vind. Hasselnötsoljan verkar uppmjukande. Risoljan verkar mjukgörande och skyddande. Denna balm verkar även antibaktriellt och återfuktande. Den behåller jag med för jag tycker att det är en doftupplevelse varje gång jag använder den. Väldigt dryg och ger lite glans. Nötallergiker bör kolla om de tål oljorna.


Det var de jag hittade hemma hos mig. Fann även vanlig vasselin men den använder jag inte eftersom det är ren mineralolja. Använde den förut vid färgning av fransar och bryn, men nu använder jag vanlig kallpressade fet olja så att färgen inte fäster på huden. Ingen vill se ut som en panda efter en fransfärgning. Kolla era lipcerat hemma, men även de ni köper i butik. Finns en hel djungel där ute med lipcerat, varvid säkert 80 % är dåliga produkter. ______


Kommentarer
Postat av: susanne

Kul att du startar en blogg igen :) kommer följa den!

Det viktigaste är ju att kolla INCI på alla lipbalm. Även om de innehåller bra ingridienser så kan de ju vara uppblandande med sämre som ex: PEG-oljor eller andra ämnen...hade varit skoj om man hittade HELA ingridienslistan.

2010-11-14 @ 09:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0