Solarium

Idag har jag gjort något som ör helt förbjudet att göra när man är hudterapeut. Jag köpt mig lite värme och kärlek från ett solarium. Ajabaja Michelle. Så får du ju inte göra. Nu kommer jag straffas med en förtidigt åldrad hud med rynkor och pigmentfläckar. Sen får man absolut inte sol när man gjort AHA-peeling i ansiktet inom en vecka, eller som mitt fall där vi gjorde 4 peelingar under 3 dagar. Lever inte alltid så som jag lär ut.

När jag var yngre så solade jag ofta i solarium. Under en period blev det 4 ggr/v, som trappades ner til 2 ggr/v, sen till 1 ggr/v, därefter 2 ggr/mån, 1 ggr/mån och nu köper mig lite värme någon gång per år. Det är inte farligt att sola upp till 10 ggr/år, men fler kan ge en ökad risk för hudcancer. Jag håller mig till 1-2 ggr/år. Det ett solarium gör är att utsetta kroppen för ultraviolett (UV) stålning. Detta ger en härlig biverkning av brun hud. Men om ni har tänkt på det, så har de som solar i solarium en dassig gråtonad brunfärg. Permanent brun hy och regelbundet bränd hy ökar risken för hudcancer, så överdribv inte solningen i solarium. Enligt Statens strålskyddsinstitut så har man en ganska liten risk att drabbas av hud cancer om du solar solarium MINDRE än 10 gånger per år. I solarium finns det mest UVA, age som vi kallade det i skolan. UVA-strålning tränger ner sig djupt ner i huden och gör att huden åldras snabbare vilket kan också skada DNA som gör att man kan utveckla cancer, d.v.s hudcancer. UVA-strålningen gör att rynkor bildas snabbare. Sen står det i en studie som jag läste att det är inte farligt att sola under gravidtitet för strålningen slutar vid Dermis. Fostrets utveckling hindras alltså inte.

Jag solade idag för jag kände mig väldigt blek och trist. Var ca 1,5 år sen jag solade sist i solarium så jag hade ytterst lite ångest i solariumet. Kände dock att jag gärna hade velat smörja in mig med lite SPF i alla fall.

Fanns stå solarium där med men jag ville ligga ner och sova en stund :-)

_____



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0