Varm hot stone massage


Massage jag fick idag var helt klart välbehövlig. Det var ingen avslappnande massage eftersom jag gick till naprapaten som jag brukar gå till. Det blir en mildare form av misshandel. Så jag tänkte berätta om en mildare och mer avslappnande massageform idag som passar perfekt nu när mörkret och kylan tränger sig på. Den populära massagebehandlingen HOT STONE MASSAGE.

Man använder varma lavastenar som man massaerar med över kroppens stela muskler. Värmen från stenarna sprider sig ner i musklerna så att de slappnar av samtidigt som blodcirkulationen ökar. Hot Stone massage ökar även blod- och lymcirkulationen.

Syretillförseln till musklerna ökar och den ökade blodcirkulationen hjälper också till att transportera bort toxiner(gifter) och avfallsprodukter från musklerna. När de ytliga musklerna slappnar av (med hjälp av värmen) kan man lättare massera de djupliggande musklerna med hjälp av stenarna.

Hot stone massagen är inspirerad från Asien, dels från den kinesiska medicinen och dels från den japanska massagen. Lavastenarna som man använder kan komma från olika områden i världen men det är viktigt att de innehåller mycket järn och mineraler så att de kan hålla värmen länge. Stenarna får sin lena och polerade yta genom att de slipats av naturliga orsaker som vind och vatten. Man värmer upp dessa stenar på en speciel hot stone platta eller vattenbad. Man kan även använda sig av riskokare. Vi värmer upp dem i värmeskåp och på värmeplattan.


När man kommer in för behandlingen får man lägga sig ner med underkläderna på under ett varmt täcke. Jag börjar med en fotritual där jag tar en varm aromahandduk och torkar dina fötter för att sen lägga på en fotinpackning som plastas in. På med duntofflor. Sen ringlar jag varm aromaolja över området som ska masseras med varma lavastenar. De varma stenarna byts ut under behandlingen för att värmen ska bli optimal genom hela kroppen. Man masserar med de varma stenarna i avslappnande och djupgående rörelser. Innan jag går vidare till ett nytt område placerar jag ut varma stenar så du behåller värmen längre. Efter behandlingen känner du dig avslappnande och varm genom hela kroppen. Det är en fantastisk upplevelse...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0