Sheasmör till en torrboll


Är det något som jag älskar att smörja in min torra vinterhud med så är det med sheasmör. Det är ett fantastiskt fett till huden. Sheafett som görs av sheanötter och har används i Afrika i många många århundranden mot uttorkning av sol och vind.

Är man gravid bör man smörja in magen med sheasmör för att undvika bristningar, då huden blir mjuk och mer följsam. Många garvaidcremer innehåller shesmör eller sheaolja, men vill man tänka ekonomiskt och vill ha en creme utan utfyllnadsämnen så kan man köpa egen ren sheasmör. Fungerar också väldigt bra till eksem och till småbarn med böjveckseksem, torra kinder etc.

Sheasmör är i fast form tills man lägger det mot huden för då smälter det och det blir väldigt kladdigt. Ger en mycket fet, klibbig och lite sträv känsla på huden och stannar kvar där; det tar flera timmar för fettet att absorberas. Tas upp mycket långsamt av huden. men det är värt det. Man känner sig inte torr och huden stramar inte så som den kan göra vid torr hud. Det man bör tänkta på är att sheasmör kan täppa till porerna för en väldigt fet hy, vilket man kanske inte eftersträvar.

Det fungerar att göra egen bodybutter med sheasmör, eterisk olja och en fuktbindare. Självklart kan man ju smörja in sig med bara sheasmör och inte tillsätta något annat. På salongen gör vi vår egen bodybutter men det är ju självklart ett hemligt recept och det kan jag inte dela med mig av men det finns härliga recept på internet via naturkostmetik.se och crearome.se. Vi försöker tänka miljövänligt och ekologiskt på salongen så vi gör en del produkter själva, samt källsorterar, handlar ekologiska råvaror etc. Kom in och testa våra behandlingar som innehåller insmörjning av bodybutter med en unik och härlig behandling så kommer du märka hur mjuk och len du blir efter!!



_______

Kommentarer
Postat av: Emma

Ja kan ju göra en ny piercing, just nu tror jag inte att jag kommer göra det, ångrar mig lite nu då man funderar på hur ärret kommer bli då magen växer...men det får bli hur det vill :) men ett ärr till kommer nog inte vara bra. Man har ju blivit så rädd om sin hud nu för tiden! haha

Men hur är det med dig? hoppas allt går bra på nyjobbet!

2011-02-28 @ 19:42:44
URL: http://emmaumeabo.blogg.se/
Postat av: hanan

Tipsar om fin butik som snart kommer att lanseras. De har himmelska shea smör. Besök gärna. Riktigt billigt är det också.

2011-11-24 @ 20:31:11
URL: http://www.bodybazar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0