Barbie-drogen, Melanotan


Det börjar bli allt vanligare i vårt utseendefixerande samhälle att vara smal, brun och kåt. Nu finns det ett preparat som ger dig detta. Den kallas Barbie-drogen eller Melanotan. Melanotan är en drog som är rätt vanlig i England och som nu också blivit populär här i Norden, framför allt i Sverige. ”Barbiedrogen”, som injiceras i kroppen, sägs ge solbränna, viktminskning och ökad sexlust - resultaten varierar dock från person till person och några garanterade resultat finns inte. Tänkte ge lite bakrgrunds-info om Melanotan innan jag ger er mina åsikter om det.



Melanotan är ett syntetiskt hormon som injiceras i kroppen för att ge en vacker solbränna som utvecklades på University of Arizona i USA under 1980-talet. Det finns två olika typer av melanotan – en typ I och en typ II. Melanotan är ett helt syntetiskt hormon som framställs på kemisk väg. Hormonet liknar till stora delar ett naturligt hormon i kroppen som produceras i hypofysen, men ger många gånger starkare effekt än kroppens naturliga melanin. Men tyvärr följer ett par biverkningar med på köpet så fort det är något som lovar guld och gröna skogar. Det Melanotan gör är att trigga kroppens hudceller att producera mer melanin. Typ I anses bara mer kraftfull än typ II. Hormonet är enbart effektfullt om den injiceras i kroppen och då är det vanligast med stick i bukfettet  eller i gluteus (sprutorna ska vara försedda med en diabetesnål). Det finns även nässpray och tabletter som man kan ta men dessa har längre verkningstid innan resultatet syns. Effekten av den solbränna som melanotan ger är mycket långvarig. Efter sista injektionen kan färgen hålla i sig i flera månader men du skyddas inte för solens skadliga UVA/UVB/UVC strålar. Så använd SPF 30-50.

Produkten/medicinen/drogen eller vad ni nu vill kalla det är inte lagligt i Sverige eller något annat EU-land. I själva verket är det ett helt okontrollerat läkemedel som inte undersökts ordentligt. De vanligaste biverkningarna är kraftiga missfärgningar av hud och läppar. Fläckarna försvinner inte bara för att man slutar använda medlet, många som tagit drogen har fortfarande svarta, missfärgade födelsemärken och ärr på kroppen - och de bleknar inte trots att du slutar ta drogen. Dessutom kan redan befintliga leverfläckar växa och blir mörkare. Flera organ påverkas och kan ge omedelbara biverkningar som illamående, hjärtklappning, ökat blodtryck, tappad matlust och ökad sexdrift. Det finns även rapporter över biverkningar som yrsel, klåda, ansiktsrodnad och vita fläckar på huden. En del har kommit in till akuten efter att använt detta medel med hjärtklappning, illamående. Läste även på nätet om en mamma vars barn ändrade hela sin personlighet efter använt drogen. I norge höll en 20-årig kvinna att mista livet efter att tagit barbidrogen. Hon fick blodförgiftning vid injiceringen. En annan 29-årig 2 barnsmamma hamnade i koma efter att använt drogen. Norsk läkare varnar alla som funderar på at börja använda drogen med att säga: "Någon tjänar stora pengar på det här och det finns ingen som helst kontroll. I värsta fall kan man få livshotande skador av detta preparat."


(personen på bildet har inget med inlägget att göra)

Man har i dagsläget ingen aning om vilka långtidseffekter det kan medföra. Men det finns även misstankar om att preparatet gör att man utvecklar hudcancer om man använder det under en längre tid. Produkten är inte godkänd för försäljning någonstans inom EU. Det går alltså inte att köpa drogen på laglig väg i Norden utan den säljs sedan några år tillbaka på utländska hemsidor och på gatan. Men det finns en och annan oseriös plastikkirug som säljer dessa. Vet att det finns några norska plastikkirurger som säljer detta och gör hembesök för det ena och det andra.

Man kan köpa dessa via australien via ett företag som heter Clinuvel eller via recept. Ett antal mediciner och behandlingsmetoder är under utveckling med melatonan som grund, men de har inte godkänts än då de kliniska studierna inte är klara.

Så vad är mina personliga åsikter om detta? Jag skulle inte ens komma på tanken att ta detta för att bli solbränd, smal och kåt. Lust har jag nog så att det räcker och smalare vill jag inte bli heller för det är inte snyggt att vara för smal. Sen solbränd vill man väl alltid vara men det får inte vara till vilket pris som helst. Jag värdesätter min kropp och jag kan inte förstå hur människor kan ta detta när de vet att det inte finns tillräckligt med undersökningar och studier. Är det värt sin kropps hälsa för att vara brun? Köp en brun-utan-sol!! Jag skulle kunna tänka mig använda detta när det är ett vältestat läkemedel som man kan köpa på ex. apotek eller på en skönhetssalong, vilket det inte gör i dagsläget.

Sen att man kan köpa det på internet, man har ingen aning om vad man får när de inte står under bevakning. Hur reagerar den på torr hud, eksemhud, fet hud, känslig hud? Hur reagerar den om man tar med andra läkemedel som tetracyklin, alvedon, volatren etc? Skadligt för foster? Hur länge ska man ta dem, måste man ta uppehåll? Jag kan inte i min värld förstå hur man kan ta så lätt på sitt liv. Jag var ju i alla fall brun, smal och kåt i mina bästa år men nu sitter jag här med leverskador, försvagat hjärta, bruna fläckar på kroppen och är 45. Ingen solbränna i världen är värd att offra sitt liv för - jag förstår mig inte på dem som frivilligt testar sånt här - bara för att bli lite smalare eller få lite mer solbränna. Vi lever i ett otroligt utseendefixerat samhälle men helt ärligt - de som utsätter sig själva för sånt här, de som tar "Barbie-drogen", botox eller vad de nu sprutar in för gift i kroppen, de borde tänka till en gång extra vad deras hälsa är värd. Men nu ska jag inte vara så hård, så fråga mig om 10 år. Då kanske jag tänker annorlunda.


(Tackar google som vanlig för bilderna)


Kommentarer
Postat av: Limpan

Om det har funnits sen 80 talet från USA varför finns det ingen forskning?hallå 32 år sen och ingen har kommit me något resultat om det är skadligt?

2012-01-19 @ 22:01:24
Postat av: Emma

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 19:22:42
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Robban

Fläckarna man får bleknar visst bort, har det gjort för både mig och alla jag känner. Tycker inte du ska uttala dig om något du inte har en susning om.

2012-03-25 @ 19:46:59
Postat av: Emma Uthberg

Sjukt pinsamt inlägg.
Fläckarna försvinner inte direkt, nej. Men dom försvinner visst. Jag har brukat MT i ca 2 år, och dom få pigment- och leverfläckar jag har råkat få har försvunnit när jag inte har tagit något på 2-3 månader. Att det tar ett tag innan det försvinner borde ju vem som helst fatta, inte direkt så man slutar injicera idag och vaknar upp imorgon och är blek heller liksom.
Sen är det ingen DROG heller, det kallas bara Barbiedrogen. Heroin är en drog. Kokain också, men inte Melanotan. Shit vad dumma vissa människor är, jag skäms fan för er skull.
Uttala er gärna men läs på innan iallafall så ni vet vad fan ni snackar om.

Svar: Hej Emma,tack för din kommentar. Till din vetskap så har jag läst på då jag skrev inlägget. Läste olika artiklar, läste på forum, pratade med mina vänner som använt sig av den osv. Mycket kan ha ha hänt sen jag skrev inlägget men det var den fakta som stod när jag letade runt. Inlägget är från 2011 så på 2 år händer det nog mycket!

Självklart så förstår väl vem som helst att man inte går från brun ena dagen till kritvit andra dagen. Dock kan melaninet bli påverkat och det kan bli bestående pigmenteringar. Såna som du även kan få av p-piller, graviditet, mediciner och vissa cremer när du utsätts av solljus. Leverfläckar som uppkkommmit försvinner inte!

Vänliga hälsningar
Michelle
Michelle

2013-04-10 @ 02:15:42
URL: http://www.fames.se/euthberg
Postat av: Emma Uthberg

Konstigt att mina nya leverfläckar alltid försvunnit efter längre uppehåll då ;)

Svar: Det är i såna fall fantastiskt :-) Annas kan det ha varit pigmentfläckar som försvunnit :-)
Michelle

2013-05-25 @ 01:29:05
URL: http://www.fames.se/euthberg
Postat av: Anonym

Har använt melanotan i ungefär 1 år nu och har inte blivit kåtare, smalare har jag blivit då jag tränar flera gånger i veckan, men då är det muskler på min kropp och inte bara ben och hud. Jag har fått en fin brunfärg, och några fler födelsemärken. Har aldrig mått illa heller. Den där norska tjejen du skrev om som blev blodförgiftad eller vad det nu var, måste ha gjort helt fel. Melanotanet ska in i fettet och absolut inte o blodet!
Ångrar inte en sekund att jag började använda melanotan! ;)

2013-08-03 @ 19:04:49
Postat av: Lisa

Blodförgiftning e ju för man inte e noga med hygienen. Men tycker mt2 e säkrare än sol och solarium.

Svar: Tack för din kommentar.. Det var länge sen jag skrev det inlägget så jag är tyvärr inte insatt om de har ändrat sin produkt så att en del inte drabbas av de biverkningar jag skrivit om. Men det kanske är dags för ett uppdaterat inlägg om barbiedrogen.
Michelle

2014-01-13 @ 23:27:52
URL: http://www.blibrunutansol.eu
Postat av: Fanny

Hej!

Jag använde melanotan i drygt tre månader, har slutat nyligen då jag fick en biverkning som inte talas om men som kan förekomma. Eftersom melanotan är ett hormon så kan det rubba det endokrina hormonsystemet, vilket det gjorde, hade mens i två månader och nu har jag slutat sedan 2 veckor tillbaka, ingen mens längre. Riktigt skönt, återkommer om jag får fläckar eller hur det blir. Solar ju solarium 1 gång i veckan också. Tack för informationen! Råder alla där ute som läser detta och vill bli bruna till att inte ta det, det är syntetiskt - vem vet vad det kan påverka i framtiden? Jag ångrar att jag tog det, bättre att sola solarium 1 gång i veckan eftersom man ändå måste sola när man tar melanotan!

Svar: Hej, tack för din kommentar. Vilken tråkig biverkning du fick. Hoppas du mår bättre nu!
Michelle

2014-04-04 @ 07:07:45
Postat av: Anonym

För det är ju Superbra att sola solarium! INTE.


Svar: Haha nää inte direkt men det finns andra alternativ om man önskar vara brun :-)
Michelle

2014-04-26 @ 20:08:31
Postat av: Anonym

Jag har fått eksem prickar som klias över hela kroppen och på vissa ställen har de börjat brännas och de är efter ja sluta me Melanotan. Försvinner inte kliande snart så måste jag gå till docktorn för och kolla upp om de är de som har gjort mina utslag 😔

Svar: Hej, tack för din kommentar. Hur har det gott. Har det slutat klia för dig?
Michelle

2014-05-30 @ 01:53:35
Postat av: Emma

Hej! Alltså jag har tagit melanotan nu i 8 dagar och ser verkligen ingen skillnad ? Är det normalt? För har läst de kan ta 2 veckor typ men blir lite nojjig att jag har gjort på något fel sätt eller det tar lite tid innan man blir brun ? Jag solar samtidigt oxå men ingen skillnad på piggmentet mer än några fler leverfläckar...
Tacksam för svar :)

Svar: Hej Emma, tack för din kommentar. Jag vet tyvärr inte riktigt hur lång tid det tar innan man får resultat av sprutorna. Tror det beror på lite vilken sorts dos man tar. Var försiktig med solarium eftersom det du gör nu visar sig på din hy om ca 10 år. Brun utan sol och solduschar är att rekommendera. På sommaren kan du äta betakaroten som ger en djupare brun färg! :-)
Michelle

2014-09-18 @ 09:24:58
Postat av: Anders

Hej Skönhetsexperten. Ville berätta om mina erfarenheter med Melanotan 2, som jag provat under 2 månader. Injicerar ca 12 ml per gång, till att börja med varje kväll i 1,5 mån, nu varannan dag. Det kan bränna en stund där injektionen sker och har inte haft några biverkningar i början. Nu däremot får jag led/muskelvärk, som jag sätter i samband med detta då jag har värken de dagar som jag använder Melanotanet. Funderar på att sluta, men ska prova först med att trappa ner till var tredje dag. Sexlusten kanske inte ökar direkt men det har hänt man vaknat mitt i natten med "bånge" och svårt att somna om efter det. Det fungerar i övrigt kanonbra, folk säger "å vad brun du är" och det känns ju fint när man ser alla bleknosar på pendeltåget i Sthlm. Är alltså man, 50 år.

2014-11-12 @ 08:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0