Preventivmedel för män


Läst vilda diskussioner idag på nätet om abort och vems ansvar det ligger på att skydda sig. Jag tycker att det ligger i bådas ansvar att skydda sig i en relationen, speciellt om den är tillfällig. Har man varit tillsammans ett tag så kan man ju prata med varandra om hur man vill göra.

I många av diskussionerna tyckte skrämande många män att ansvaret låg hos kvinnan och kunde hon inte skydda sig mot graviditet skulle hon minsann inte få valet att göra abort heller. En del män tyckte verkligen att det var deras ansvar och de behövde ju inte heller bära ungen och uppfostra den så de kunde ju minsann spruta hej vilt utan att tänka på konsekvenserna. En del män skrev även att det fanns pencillin mot könssjukdomarna (men Herpes kan man tyvärr inte bota när man väl fått det). En man skrev även att chansen att få HIV var 0,05% så man kunde ha sex med ca 2000 kvinnor innan man kunde ha oturen att får HIV. Allt för att slippa använda kondom. Oturligt om man får HIV redan första gången... Mycket lättare för kvinnor än män att få HIV, så använd kondom för guds skull.

Ni kan ju ana nu att det blev livliga samtal här hemma, eller det var mer jag som pratade och killen sa varken bu eller bä. Jag sa att jag skulle ta ut min kropparspiral för nu var jag less på att ansvaret låg på mig så nu kunde han minsann få använda preventivmedel för män. Jag får ta biverkningarna men det verkar som att män inte tänker på att vi faktiskt får biverkningar av preventivmedel. Det finns ju en del testat för män som:

* P-stav för män
* P-piller för män
* Gel med testosteron som skyddar mot graviditet
* Ultraljud mot testiklarna som slår ut produktionen av spermier. Men enbart tillfällig. Håller ca 6 mån.
* Den hedliga och säkra kondomen, som även skyddar mot sjukdomar.
* Vasektomi, de går ju att återställa om det skulle vara aktuellt. Mindre operation och mindre riskfylld än vad det är för kvinnan.


Men tyvärr är inte efterfrågan så stor då männen inte gillade att det kunde ta mellan 3 till 9 mån för spermieproduktionen att komma i gång igen efter p-piller. Att det är samma biverkning för kvinnor, är det ingen som sagt något om. Vet kvinnor det tog över 1 år innan de fick sin mens efter att slutat med p-piller. Vid P-stav kunde männen få minskad eller förlorad erektion och sexlust, vilket de inte gillade men det är samma sak för kvinnor. Vi kan även få ökad aptit som leder till viktuppgång. Vid kopparspiral får vi rikligare blödning och mer flytningar, för att inte nämna smärtan att sätta in den.

Jag tycker då att det är manligt när mannen i fråga tar upp kondomfrågan vid en ny kontakt. Det visar att han tar ansvar för båda gällande sjukdomar, graviditet och onödig ångest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0