Intim vaxning

Låt oss reda ut begreppet med intim vaxning. Vid vaxning avlägsnar man hår på valt område. Resultatet brukar hålla upp till 4-8 veckor men det kan mycket väl hålla upp till 12 veckor om man vaxar håret i tillväxtfasen. Håret befinner sig i 3 faser:

Den anagena fasen
– tillväxtfasen
Omkring 85% av alla hårstrån är i växande fas vid en viss tidpunkt. Den anagena fasen eller tillväxtfasen som den även kallas kan variera från två år till åtta år. Hår växer ungefär 10 cm per år.

Katagen fas – övergångsfasen mellan aktiv och vilande tillväxt
Den katagena fasen varar ungefär en eller två veckor, under den katagena fasen kymper hårsäcken och hårstårt släpper. Denna fas medför att papillen drar ihop sig och varar i allmänhet mellan några dagar till ett par veckor. Omkring 1 procent av håret befinner sig i detta katagena stadium.


Telogena fasen – vilofasen
Ungefär 14% av håren är i den telogena fasen. Vilofasen följer efter den katagena fasen och den är normalt ca 5-6 veckor. Under denna tid växer inte håret men det sitter kvar i hårsäcken. I slutet av telogena fasen går hårsäckarna åter in i den anagena fasen. Håret går sedan in i det telogena, det vilande, stadiet. Omkring 14 procent av hårstråna befinner sig i detta vilande stadium, som varar under ca tre månader, tills det lossnar mer eller mindre spontant. En ny anagen (aktiv) fas startar sedan som då ersätter det förlorade hårstrået.


Jag såg på programet efter kl 10.00 med Malou härom dagen. De diskuterande vaxning, botox och restylane. Kayo som då nu är dipl. hud- och spaterapeut, berättade att hon tyckte att en brasiliansk vaxning var ett ingrepp samt att man tog bort allt hår, men hon har fel fel fel. Vid en brasiliansk vaxning spar man en sk landningsbana. När man tar bort allt hår, och då menar jag allt som läppar, kransen och rumpa, kallar man den Hollywood (som kom till efter porrindustrins framfart). Det är inget ingrepp men man bör vara minst 18 år för denna sorts vaxning samt man bör veta vad man ger sig in på. Håret är för att skydda vårt sköra och vackra underliv. Jag intim vaxar mig själv och tar i stora drag allt, jag har då inte märkt några konskevenser av vaxningen. Jag har många kunder på salongen som gör det hos mig och de samt sin partner uppskattar det. En intim vaxning hos mig på Sparadiset kostar 390 kr. Helt klart prisvärt och inget du kommer att ångra!! Den gör ont första gången men efter det är det en barnlek. Första gången är det så mycket hår och rötter men sen tunnas det ut. Vid regelbundning vaxning tunnas håret ut och blir mjukare än vid rakning. Jag tycker det gör ondare att vaxa benen än att göra en hollywood-vaxning.



Det finns olika typer av intimvaxning.
Brasiliansk vaxning - man avlägsnar allt hår utan 1 inch, som man låter vara kvar
Playboy - man avlägsnar allt hår utan den triangel eller hjärta med hår som får vara kvar
Hollywood - man avlägsnar allt hår, även rumpa
Talismanen - man avlägsnar så mycket som önskas
Bikini - är inte riktigt en intimvaxning för man tar bort håret vid troskanten och inte mer.

Jag är en mästare på vaxning efter ett antal kurser och utbildingar, så är man nyböjare bör man komma till mig, då vaxning är en av mina stora passioner. Det finns många oseriösa vaxare där ute. Haft kunder som berättat om hur de fått blödande sår då terapeuten slitet med hud etc. Det gäller att ha rätt vax som är anpassat till den typen av vaxning. Och nej, man får inte slappare hud av vaxning som det sägs på stan. Jag har vaxat länge och jag har då inte fått några fladdermusöron till läppar.

24-timmars regeln
Vid all vaxning gäller 24- timmars regeln för att undvika inflammerade hårsäckar, denna regel innebär:

- ingen användning av parfymerad hudkräm
- ingen tvål i duschen
- inga bad/bastu
- ingen sol
- ingen peeling (det kan dock vara bra och göra en peeling innan vaxningen)
- helst ingen träning

_______________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0