Lön för hudterapeuter

Fick en fråga av en tjej som funderar att studera till hudterapeut, och ville veta lite om lönen. Hoppas det här svaret blir bra. (det kommer ett inlägg om Bioline senare)

Lönen varierar väldigt beroende på villken tjänst man har och vart man arbetar. Många har dessutom provisionbaserad lön, så vill man dricksa sin hudterapeut så köp en produkt. Den gör henne glad för du har lyssnat och ger din hud något den behöver. Även om man inte tjänar bra så är det ett roligt yrke och jag trivs väldigt bra med det eftersom att det är min passion. Hade jag varit rik hade jag jobbat med det gratis, så mycket tycker jag om det.

Jag har utbildad mig vidare så jag har en bred utbildning. Detta ger högre lön samt lättare att få jobb. Det är en hård bransch och konkurransen är stenhård. Man kan inte räkna med att man få en höjdarlön direkt efter utbildningen utan man får arbeta sig uppåt. Sen finns det självklart bättre betalda arbetsplatser, men då får man titta på de som har kollektivavtal enligt handel eller arbeta på båtar. Tyvärr finns det inget fackförbund för hos inom friskvård- och skönhetsbranschen så man får kolla igenom sitt kontrakt vad som gäller hos varje arbetsplats. Jag blev sparkad från ett ställe när jag blev sjukskriven efter en knäoperation men mitt fack kunde inget göra för det var inte inom deras bransch och arbetsplatsen jag arbetade på hade inget kollektivavtal. Efter det så förhandlar jag alltid till mig ett kontrakt som gynnar oss båda.

Så var det där med min lön. Men det är lika bra att vara ärlig när man endå skriver ett inlägg om det. Min lön ligger på 20.500 kr/mån + provision som är 25 % efter moms. Provisionen är verkligen bra så det ger lite extra lön varje månad samtidigt som det är roligt att förbättra sina kunders hy. Jag säljer inget bara för att tjäna pengar, tycker jag inte produkterna fungerar så rekommenderar jag inga. Oftast brukar man få 5-10 % provision på produkters utpris. Jag har även förhandlat till mig 500 kr i tjänstepension varje månad samt lite bättre arbetstider. I december ska vi ha ett nytt lönesamtal så har jag tänkt höja min lön eftersom jag nu blivit SPA-chef och arbetar alltid för min arbetsplats bästa. Inte världens bästa lön, när man har universtitetsexamen som SPA-konsulent, hudterapeut och naildesigner. Sen att man arbetat i branschen med ett par år. Jag tycker att jag självklart ska ha en bättre lön och kan bli väldigt irrterad på de som klagar över en lön som är högre, då en del inte ens har studerat. Men allt tar sin tid. Jag har endå en väldigt bra arbetsplats med bra ägare som värnar om oss.

Enligt statistik så ligger lönen så här:

Utbildning
Kvinnor Män Totalt
Förgymnasial
21100 24100 21800
Gymnasial
23200 23800 23300
Eftergymnasial
22700 25300 23400
Totalt
22900 24200 23100
Ålder
KvinnorMänTotalt
18-24
21700 20600 21500
25-39
23700 24900 23900
40-64
23100 24800 23500
Totalt
22900 24200 23100

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag som har utbildningen från mitt land, hur skull jag kunna skaffa ett jobb genom hudterapeut,finns risk att göra om utbildning eller behöver man har en grund näve av Svenska, Engelska och matt kanske?

Svar: Hej, tack för din kommentar. Från vilket land har du tagit din utbildning och vilka nationella diplom fick du? Alla salonger är inte så kräsna med att du ska vara med i Cidesco (som är vanligast i sverige). Du kan göra om proven via SHR om du önskar medlemskap i SHR. Jag tror inte att du behöver göra om din utbildning, i slutändan handlar det om erfarenhet och handlag :-)
Michelle

2013-12-19 @ 15:16:01
Postat av: Anonym

Hej, för att gå på hudterapeut utb krävs G på Matte, svenska & engelska? eller? Tack :)

Svar: Hej, tack för din kommentar. Vet du, jag tror faktiskt inte det men jag är inte helt säker. De tar nog in alla som betalar in utbildningsavgiften :-)
Michelle

2014-03-22 @ 00:10:09
Postat av: Anonym

är det innan eller efter skatt?

Svar: Hej, Det är tyvärr innan skatt!
Vänliga hälsningar
Michelle
Michelle

2014-05-12 @ 15:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0