Nagelutbildning distans - Essentail nails


I Sverige är det ganska dyrt att gå en nagelkurs för att lära sig göra naglar men det är inte så svårt att göra. Jag gick en distanskurs i England för Essential Nails. Jag valde denna eftersom jag bara ville ha naglar som komplement till mina utbildningar och inte arbeta med det på heltid. Då passade den kursen bra för mig och den var mycket billigare än nagelkurser i Sverige var. Men ska man gå denna utbildning gäller det att vara driven och målmedveten samt ha lite sunt förnuft. På deras gelékurs får du inte lära dig vad du ska göra vid återbesök eller om nageln går av men med sunt förnuft vet man ju vad man bör göra, annars får ni gå deras kurs i återbesök och betala några tusenlappar till.



Essential Nails kurser är det populäraste sättet att lära sig mer om naglar i Storbritannien, och kurserna används runtom i Europa av personer som har behov av snabba och lättillgängliga kurser av hög kvalitet. Du kan lära dig glasfiber, gelé, akryl, fiberglas, airbrusch etc. Man får hem en träningshand med naglar som är avtagbara som man kan öva på. Även andra svenska utbildningar använder sig av denna teknik innan man börjar på kunder (dock inte alla). Sen får man hem en tjock bok på engelska med allt du bör veta fär att kunna arbeta säkert för både dig själv och din kund. Man skriver ett antal prov som man skickar in. Naglarna man gjort skickar man in med och det blir en hel hög med naglar som man ska göra. Allt från normala naglar till nagelbitare. Jag tror jag gjorde över 400 hundra naglar, och det tog sin lilla tid. Tror det tog min ett antal månader med kvällaar efter jobbet. Man får även hem en skiva med alla steg man ska gå igenom när man börjar med naglar. Dock borde de göra om den för hon som berättar och visar är en mardröm från 80-talet. Jag tycker att allt material var bra och det var inga probem för mig att lära mig göra fina naglar. Det enda jag hade lite svårt var med tipparna så att det inte kom luftbubblor under men efter många tårar och skrik så satt det. Kanske var det lätt för att jag själv gjort naglar så många år och hade ett stort intresse. Man får allt material man behöver från gele, fillar, buffrar, lacker etc. Jag använder dock inte deras material efter utbildningen för jag tyckte det var lite väl hårt. Nästintill omöjligt att få bort.



Kursen kostar 3500 med dagens valuta. När jag tog den för ca 3 år sen var den dyrare. När man sen är klar är det många nagelmärken som vill att du ska gå deras utbildning innan man får köpa deras produkter. Är du redan hudterapeut, som jag, så kan man gå nagelkurser väldigt billigt för bland annat OPI, Bio Sculpture etc. Jag är inte direkt intresserad av att betala 15.000 - 45.000 när man redan är så pass utbildad som man är och kan ta billigare kurser via andra märken. Jag brukar rekommendera denna behandling för dem som kan tänka sig göra sina egna naglar och bara ha det lite vid sidan av.

Det står på nätet på något forum att det kan vara svårt att köpa andras märken men det är inget jag märkt av. Det enda jag märkte är att de vill att man ska gå en kurs hur man arbetar med deras material för en summa, men det var ingen som inte tyckte att det inte räckte med mitt diplom från Essentail nails. Jag har även vänner som arbetar på salong med denna utbildning. Det enda som gäller är stort intresse, passion och vara tillräckigt driven. Själv gör jag inga gelénaglar förtillfället med tippar och hela den biten. Jag håller på med permanent lack som jag berättat om tidigare. Inget filande och inga plastiga tippar. Bara starka egna naglar.


Kommentarer
Postat av: Isabel

Hej!
Vad kul att du delar med dig om din utbildning i london, det är nämligen så att jag ska åka till London och bo där ett år och tänkte passa på att gå en kurs och bli nagelteknolog.
Blir man det med den utbildning du berättar om ovan?
Får man ett diplom?
och sista fråga, gäller den utbildning här i Sverige så att jag har rätt att köpa gele produkter här från exempelvis "light elegante"?

Svar: Hej Isabel, tack för din fråga. Man får ett diplom som naildesigner, det finns så många namn inom nagelbranschen. Jag har inte haft några problem med att köpa geléprodukter i sverige med mitt diplom. Jag rekommenderar om du vill satsa helhjärtat på yrket att du väljer en mer respekterad utbildning och det finns nog en hel del av dem i England. Jag tog denna för att vara lite bredare i mitt yrke men inget jag väljer att jobba med på heltid :-) Lycka till i England!
Michelle

2013-08-24 @ 00:40:51
Postat av: Linda

Hej!
Det är ju konstigt att du absolut inte förespråkar distansutbildning inom hudterapeut, men gör det inom nagelbranschen. Det kan uppstå minst lika mycket tok där. Och man bör verkligen ha handledda lektioner.

Svar: I dags läget skulle jag nog inte heller rekommendera nagelutbildningar på distans efter fått se flera oseriösa utbildningar och terapeuter. Det var annorlunda när jag skrev det där inlägget för länge sen. Jag förespråkar dock inte alla distansutbildningar inom yrket hudterapeut. Allt beror på skola och läroplan :-)
Michelle

2014-01-19 @ 11:34:53
URL: http://naglarihudiksvall.blogg.se
Postat av: Linda

Hej igen!
Skönt att höra. Så himla många nya skolor som poppar upp både här och där nu.
/Linda

2014-03-03 @ 20:42:28
URL: http://naglarihudiksvall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0