Cidesco


Igår var jag på möte med Yrkeshögskolan för hudvård och Spa för att göra en post graduate. Alltså en ny internationell examenför mig som redan är examinerad hudterapeut. Post graduate-examen har funnits länge så det är alltså jag som ska ta en ny examen för mig själv. Känns lite drygt att göra om examen men det ser bra ut i mitt CV och det kommer hjälpa mig i framtiden. Dessutom blir jag godkänd som Hudterapeut med medlemsskap i SHR, eftersom min skola blev godkänd 6 mån efter min examen.

Cidesco grundades 1946 och har sitt huvudkontor i Zürich, Schweiz. De finns i över 30 länder på över 230 skolor, och är en av världens mest prestigefyllda kvalifikationer inom estetik och skönhetsvård.

Så nu blir det att plugga på allt man läst det senaste åren samt skriva ett arbeta om ett ämne som rör skönhetsbranschen på 4500 ord. Jag funderar på att skriva om parabener, botox, restylane eller kanske AHA-syra. I provet gör man ett skriftligt prov på 100 frågor, varvid 70 måste vara rätt för att bli godkänd, sen gör man beauty på förmiddagen. Ansiktsbehandling med frans- och brynfärg samtidigt ska man under behandlingen ge en manikyr. Man ska även använda en ansiktsapperatur. Efter ansiktsbehandlingen och manikyren ska man göra make up. På eftermiddagen ska man visa massage, kroppsappertur, vaxning av halva ben och bikini eller axiller samt en behandling som är anpassad till ens specialarbete i den mån det går. Det är ansiktsapperaturen och ev. kroppsapperturen jag känner mig lite osäker på.

I feb kommer jag genomgå den examen så jag har lite tid på mig att förbereda mig och övertala någon att vara min kund hela dagen. Blir jag godkänd så får jag 2 nya pin att ha på min arbetsrock!!  :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0