Hudterapeut utbildningar


Fick ett mail från 2 tjejer som läste SPA-programmet i Övik häromdagen. Jag var med i första starten på det programmet 2005 som första klass. De läste sista terminen och hade eventuellt tänkt att plugga vidare till hudterapeut då det är lite lättare att få jobb när man kan massage, spa och hud. Här ett par förslag på olika hudterapeut utbildningar som finns i Sverige med lite prisinfo.

* International beauty school of Sweden, Stockholm (skolan jag läste på)

Heltid med start 2012 (2 terminer)
- Auktoriserad Hud- & Spaterapeut 88.000:-
- Auktoriserad Hudterapeut 85 500:- (för dig som redan är spa-terapeut)

Deltid med start 2012 (4-6 terminer. 1 v/mån)
- Auktoriserad Hud- & Spaterapeut 96. 500:-
- Auktoriserad Hudterapeut 94.000:- (för dig som redan är spa-terapeut och är på 4 terminer)

Här ingår inte examensavgiften för ITEC, så den får man betala för. Frivilligt att ta internationell examen. Jag tog alla delar och fick betala 5500 kr utöver min kursavgift från början. Man bör även tänka på att man får bara 1 par vita byxor och 2 st pike, så det måste man köpa nya till proverna och de kostar en del.

Skolan använder sig av Exuviance, Kerstin Florian och OPI



* Elisbaethskolan, Stockholm & Göteborg
Auktoriserad hud- och spaterapeut. Denna utbildning går endast på heltid på 43 veckor och är en väldigt respekterad skola. Här ingår hotstone-massage Jag ångrar ibland att jag inte tog en utbildningen. Den kostar 90.000 kr + 3000 kr för CIDESCO-examen (efterfrågas mycket i Sverige, men utomlands efterfrågas även andra). Frivillig internationell examen. Skolan ska kanske får CSN i framtiden.

Skolan använder sig av Decleor, MD, Bare minerals, Matis, Priori, Sorisa.



* Gilda Skolan, Stockholm, Göteborg & Malmö
Auktoriserad hud- och spaterapeut. Utbildningen sker på heltid under 1 år och kostar 83.000 kr och här ingår avgiften för CIDESCO examen. Dock får man lägga till en avgift om man vill ta internationell examen i epilering, aromaterapi och spa.


Skolan använder sig av Kerstin Florian (kroppsprodukterna) och sitt eget märke vid hudvård.



* Yrkeshögskolan för hudvård och spa, Stockholm (fd. Privatskolan för spa och hudvård)
Auktoriserad hud- och spaterapeut. Utbildning ligger på 1 år och 3 mån (57 v) och är på heltid. Utbildningen kostar 95.000 kr och här ingår alla examensavgifter. Man får även examen i spa, vilket skolan är den enda att erbjuda inom CIDESCO. Skolan säger att 80% av eleverna har jobb inom 3 månader efter examen. Höga siffror om du frågar mig för så många jobb finns det inte där ute.

Skolan har blivit berättigad CSN-stöd för sina studenter, vilket är väldigt positivt. För många får ta ett lån för att kunna överleva året de pluggar men nu kan man alltså ansöka om CSN så får man betala tillbaka det senare. Under 1 år brukar det bli en skuld runt 50.000. Man får även en bidragsdel utöver det.

Skolan använder sig av Babor och aromatherapy.




* Dermaschool, Kalmar
Auktoriserad hud- och spaterapeut. En ganska ny utbildning i Kalmar, då den innan i Kalmar gick i konkurs 2010 (tror jag). Utbildningen är på 1 år och kostar 79.000 kr och här ingår alla avgifter för examen. Man får även en laser-utbildning. Laser börjar komma väldigt mycket nu och nästan var och varannan salong har IPL eller någon liknande maskin.

Skolan använder sig av Mene & Moy, bareminerals, Derma Ceutic, Skin Sience.




ANDRA SKÖNHETSUTBILDNINGAR DÄR MAN INTE BLIR AUKTORISERAD HUDTERAPEUT


* Axelsson, Ekologisk hudvårdsterapeut, Stockholm
(Den här är för dig Sussi :) )
Det finns även en ekologisk hudvårdsterapeut utbildning i Stockholm. Man blir alltså inte hudterapeut utan hudvårdsterapeut. Den är på 1 år men på distans och den kostar 49.250:-. Här ingår ingen internationell examen men man får diplom efter man avslutat basmedicn som är något man ska ha läst innan. Men basmedicin är intressant. Märk att du INTE blir Auktoriserad hud- och spaterapeut utan hudvårdsterapeut. Den ekologiska eran ökar mer och mer så det kommer efterfrågas efter ekologiska hudvårdsterapeuter på ekologiska salonger, men kanske även på andra. Jag har en gammal kursare från SPA-programmet som läste denna utbildning och jobbar nu som en populär terapeut i Kiruna.

* Ewas utbildning, Östersund
Naturkosmetisk hudterapeut. På Distans. Den här utbildning gör INTE att du blir Auktoriserad hudterapeut. Ingen internationell examen. Kostnaden för utbildning till Hudterapeut är 12500:- exkl. moms, men det är en vidare utbildnings så du måste ha blivit diplomerad hos dem innan med 1000 h för spa och hudvård med BKM certificering (den utbildningen kostar 25.000 kr). Så 37500 kr. Denna utbildning är alltså 380 h, varvid många timmar är på egen hand. Gå inte den om ni vill bli hudterapeuter.

* Dolce Vita school, Östersund
Certifierad Hudterapeut med BKM certificering med en distansutbildning på 1 år, alltså ingen möjlighet till medlemskap hos SHR. Den här utbildning gör INTE att du blir Auktoriserad hudterapeut. De har nyligen blivit godkända för ITEC inom manikyr och vaxning, vilket man får betala utöver kursavgift om man vill ta internationell examen. 1400 timmars studieplan, vilket är en ganska kort utbildning. Jag läste 2500 timmar. Utbildningen kostar 69.500:- men 72.000 våren 2012. Här ingår en IPL-utbildning. Jag hade kontakt med en av dem för ett tag sen och de lovande jobb hur lätt som helst inom denna bransch och uppfattade dem som oseriösa. Tror det blir svårt att få jobb med denna utbildning när det var nog svårt innan.

Jag var på en intervju för 1 plats och det var över 1000 sökanden. Nu när jag arbetar som SPA-chef så märker jag verkligen hur många det är som söker jobb när vi har en tjänst ute. Man hinner knappt läsa alla som kommer in. Vill man öka sina chanser till jobb i framtiden inom detta yrke så ta en seriös utbildning med bra examen som efterfrågas på arbetsmarknanden. Var gärna merutbildad som inom massage (och då menar jag inte spa-massage, aromamassage etc). Massageutbildningarna på hudterapeutskolorna är inte så djupgående så de som blir anställda hos oss lär vi upp.

För er som inte vill betala dyra utbildningsavgifter finns det yrkeshögskolor i Landskrona och en i Stockholm (St. Eriks) som ligger på 2 år. För att komma in på dessa utbildningar får man göra inträdesprov, intervju och de går även på betyg. Fördelen med dessa 2 utbildningar är att de är CSN-berättigad och har en hög status inom branschen. Uppdaterar detta senare när jag får mer info av dem.

Jag hoppas på att de snart ska kvalitetssäkra branschens alla utbildningar så att de blir färre platser och utbildningar så att standarden höjs på terapeuterna. Reservation för förändringar inom utbildningar gällande timmar, kostnad, kursupplägg etc.



Kommentarer
Postat av: Sussi :)

Det som är bra med axelsons är att den är "nischad". Eftersom det är så pass hård konkurens kan det vara bra att ha något annat att erbjuda. samt att ekologiska produkter är framtiden. OCH/MEN vi använder oss inte av några maskiner utan endast BERÖRING..Hade jag haft möjlighet när det begav sig hade jag gått elisabethskolan, yrkesskolan för hud/spa eller en ky-utb.

2011-09-12 @ 20:38:09
Postat av: Anonym

Ewas utbildning är ett skämt!

Förstår inte att såna ställen får existera!

Jag gick den och efter första timmen jag gick där kände jag mig grundlurad!

2011-10-01 @ 11:46:45
Postat av: Anna

Hej!

Jag håller på att söka hudterapeut utbildning till nästa år och undrar lite om någon vet hur ni finansierade er under skolåret, går det att ta ett lån för det?

Anna

2011-11-28 @ 21:19:15
Postat av: Ebba

Kanonlista! Tack så mycket för tipset, funderar starkt på Axelssons.

2011-12-09 @ 10:45:42
URL: http://spaweekendistockholm.wordpress.com
Postat av: Steffie

Tack för en kanonlista!

2011-12-20 @ 22:58:21
URL: http://www.behandlingavacne.se/
Postat av: feelia

hej!

ja men jag har redan sökt och betalt till spa o hudvård :s

2012-03-16 @ 15:17:04
URL: http://feelia.blogg.se/
Postat av: Izabela

Tack för det här. Har försökt att titta på olika och
Till slut blir man verkligen förvirrad!
Vet ni någonting om Skönhetsutbildningar?

Svar: Ja SHR håller nu på med en kampanj för att göra alla medvetna om att det finns seriösa och oseriösa utbildningar. Ska du välja en utbildning i Sverige, se till att du får bli medlem i SHR, då många salonger kräver medlemskap. Jag skulle personligen själv inte välja skönhetsutbildningar i dagsläget då den anses vara väldigt oseriös och många salonger varnar oss andra i branschen för dem på olika forum som man är med i.
Michelle

2014-02-03 @ 14:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0