Soldusch


Snart ska jag vara tärna på en väns bröllop och då vill jag vara så fin som möjligt. Eftersom jag är hudterapeut är jag inte så förtjust att sola solarium så mycket eftersom det ökar hudens åldrande och skadar cellerna. Sen är min hud obalanserad just nu så det skulle göra mer skada än nytta. Tur då att det finns ett annat alternativ för mig. SOLDUSCH som har sina rötter i USA och går under många namn: brun-utan-sol-spray, soldusch, DHA tanning, self tanning spray, solspray, airbrush tanning.

Behhandlingen har använts sedan 1970-talet i USA och har inga bieffekter. Den sprayvätska som man använder innehåller bland annat DHA (naturligt sockerämne) och erythrulose (reagerar med yttersta hudlagrets proteiner och producerar ett pigment som kallas melanoidin). Vid spray tanning skapas melanoidin, ett ämne som inte ska misstas för melanin som uppträder när man solar på konventionellt sätt. Pigmentets slutliga färg beror på sprayvätskans innehålle men även på den egna hudtypen.

Fördelen med att spraya sig brun är man blir brun och inte orange som man kan bli med brun-utan-sol-produkter som man använder hemma. Det finns 2 alternativ vad jag vet om när man använder sig av soldusch, en mekanisk och en manuell. För bästa resultat rekommenderar jag att man väljer att göra en soldusch manuellt där en terapeut sprayar din kropp för hand till den färgen du önskar. Man utsätter inte huden för några skadliga UV-strålar.



Innan man gör behandlingen ska man skrubba huden dagen innan för att få bort så många döda hudceller som möjligt, då håller färgen bättre. Samma dag ska man inte smörja in kropp efter dusch och man ska gärna ha oömma mörka kläder som är slappa som man inte är rädd om. Vid ljusa kläder kan kan bli färgade och går inte alltid bort i tvätten. När man kommer till salongen ska man vara osminkad, därefter får man klä av sig och får en duschmössa att skydda håret med. Ta av ALLA smycken och lacka gärna naglarna för färgen kan missfärga naglarna. Det tar 4-6 timmar innan man får full färg.

Under behandlingen sprayar en terapeut en vätska genom en maskin och ut ur ett munstycke över kroppen under hårt tryck. Man sprayar kroppen oftast i 2 lager och därefter får färgen torka ca 1-4 min. Behandlingen tar ca 7-15 min.

Efter behandlingen ska man inte duscha på 6-8 timmar. Inte träna eller svettas för då kan resultatet bli ojämnt. Efter dusch stannar en vattenfast och väldigt naturtrogen färg som håller ca 5-7 dagar. Man kan känna efter duschen att man tappat en nyans och det är full normalt. Effekten försvinner gradvis som en naturlig bränna. Efter dusch är det väldigt viktigt att man smörjer in kroppen med en återfuktande lotion. Då håller färgen längre. Salongerna säljer produkter som man kan använda hemma för att behålla färgen längre, men jag tror att bra återfuktande fungerar minst lika bra. För bästa resultat ska man göra en ny soldusch efter 2-3 dagar och därefter var 7-14 dag.


Pris: 300-400 kr i innerstockholm vid första behandlingen. En del salonger har bra rabatt på den andra behandlingen om det sker inom en vecka.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0