Blekning av tänder


Alla drömmer vi om fina vita och jämna tänder. Det kommer mer och mer om hur man kan bleka tänderna på olika sätt. Vissa hemma och vissa på salong eller hos tandläkaren. I Japan var det vanlig för över 4 000 år sedanansågs det nämligen fint att skaffa sig svarta tänder. Sedan några hundra år tillbaka är vita tänder idealet - ljusa tänder är ju trots allt den mest naturliga tandfärgen. Nästan alla tänder går att bleka. En blekning kan utföras antingen hos tandläkaren eller hemma av patienten själv. Ytliga missfärgningar som kommer från mat och dryck man man ta bort med en enkel putsning hos tandhygienisten eller hos tandläkaren. Är det dock djupare missfärgning så krävs det att man gör en blekning för att tänderna ska bli ljusare. Blekmedelet tränger in i sprickorna i emaljen och till dentinet som ligger under och bleker det. Det viktiga att göra innan en blekning är att en tandläkare först undersöker tändernas och tandköttes skick.

För att kunna bleka tänderna måste följande kriterier vara uppfyllda:
• Om du har fyllningar måste de vara av god kvalitet
• Om du har hål (karies) måste det vara behandlat
• Ytliga beläggningar bör vara borta
• Ditt tandkött måste vara friskt och du får inte ha några sjukdomar i munnen
• Du bör ha fyllt 18 år

Vad innebär det egentligen att ”bleka tänderna”? Man bleker tänderna eftersom de av någon anledning har förlorat sin naturligt vita färg. Tänderna blir gulare med åldern men kan även missfärgas av olika livsmedel och framför allt av snusning och rökning. De flesta missfärgade tänderna kan blekas. Den enklaste behandlingen utför man själv hemma, med ett så kallas hemma-bleknings-kit. Du använder vanligtvis tandskenor som du applicerar blekmedel i, därefter bär du tandskenorna någon eller några timmar per dag tills du uppnår den vithet du önskar. Att köpa en tandblekningskit kostar i dagsläget bara några hundralappar och är betydligt billigare än att gå till en tandklinik/tandläkare där du får betala flera tusen för motsvarande behandling.

Det är inte skadligt att bleka tänderna med skonsamma medel som tandläkarena använder. Enligt studier skdar blekningen emalj lika mycket som den gör när du dricker en coca cola.

Olika metoder för att få vitare tänder (blekningens varaktighet är individuell):

* Plastskena
Den vanligaste blekmetoden utförs med en blekskena som framställs individuellt för varje patient. Behandlingen sköts av patienten själv. Innan en blekning påbörjas får patienten alltid noggranna anvisningar. Tandläkaren tar ett avtryck av tänderna. I avtrycket hälls sedan gips. På gipsmodellen framställs en individuellt anpassad form - en så kallad blekskena. Den får patienten sedan med sig hem, tillsammans med blekmedel. Man lägger blekningsgelén karbamidperoxid i skenan som man sen sover med 3-7 nätter tills man får den nyans man vill på tänderna. Detta håller 3-5 år beroende på hur man sköter tänderna efteråt.

Pris: 995 kr (citydental.se stockholm) Annars runt 2000-4000 kr hos tandläkare. Det finns billigare kit som man kan göra hemma från internet men de är inte alltid lika effektiva.






*
Porslinfasad
Detta gör man också hos tandläkaren som slipar bort lite på ens tänder och ersätter det med proslin. Tandläkaren slipar bort 0,5 - 0,7 mm, vilket kan jämföras med skalet på ett ägg. För att tillverka tandfasader av porslin krävs det 2 läkarebesök, som oftast sker inom 1-2 veckor. Efter slipningen av tänderna och klistrar sen på den nya fasaden. .Detta håller upp till 20 år beroende på hur man sköter sina tänder.

Pris: kostar mellan 20.000 - 40.000. Oftast billigare utomlands.



* White stripe
White Strips består av tandstora märken fyllda med blekmedel (väteperoxid, det ämnet som används för att färga hår, fransar etc.). Remsorna, eller klistermärkena, med blekmedel trycks fast på själva tanden. Det görs efter den dagliga tandborstningen. Sedan får medlet på stripsen verka i ungefär en halvtimme. Sedan dras klistermärket bort. Nya remsor läggs på två gånger dagligen tills tänderna har nått den vithet som önskas. Detta gör man hemma själv och det håller knappt ett halv år. Det finns även stor risk att man skadar sitt tandskött. Däremot kan det vara svårt att bleka hela tandrader med hjälp av White Strips. Många upplever att det är svårt att fästa märkena jämnt över hela tanden, så att hela tanden vitnar. Det gör att resultatet kan bli ojämnt. Det är dessutom riktigt svårt att komma åt tänder längre bak i munnen. Passar bäst till dem som har enstaka tänder att bleka.

Pris: från 299 kr



* Blekande tandkräm
Alla har vi sett wjhitning tandkrämer. Dessa bleker inte tänderna utan tar bort fläckar från ex. kaffe och snus. Tandkrämen innehåller slipningsmedel och många tandläkare tycker inte att man ska använda tandkrämer med slipmedel.

Pris: 25-50 kr. Har sett blekande krämer upp till 200 kr men inte i Sverige.



* Air flow
Tänderna blästras med hjälp av en maskin som kan liknas en högtryckstvätt som innehåller vatten och salt. Ungefär som en hudslipning. Tar bort missfärgningar och går väldigt snabbt att genomföra. Bleker inte tänderna. Behandlingen tar 30 min och håller från 6 mån, upp till 1 år. man gör denna metod hos tandläkaren.

Pris: 500 kr

* Brite Smile
Här bleker man tänderna med hjälp av en blekningsgel och en lågenergilampa. Ett skydd för läppar och tandkött läggs på - blekmedlet (hydrogenperoxid) penslas på tänderna - riktar in lågenergilampan (blått ljus) mot tänderna, ljuset aktiverar blekmedlet.-Var 20:e minut byts blekmedlet - efter 4 st 20 minuters perioder är behandlingen färdig. Även denna metod gör man hos tandläkare. Men har nu sett att en del salonger har börjat med denna metod med. Detta håller upp till 4 år. Finns även en penna som man kan pensla på tänderna sen som efterbehandling eller som en mildare behandling.

Pris: ca 5000 kr



* Zoom
Är som brite smile. Man använder sig av en blekningsgel och en zoomlampa. Håller upp till 5 år. Denna görs hos tandläkare eller tandhygienst.

Pris: ca 4000 kr

* Bright stick
Är en blekningspenna som man penslar på sina tänder som man använder i en vecka. Denna penna ska ge 3 nyanser vitare tänder. Håller ca 6 mån. Denna metod gör man hemma och det finns att hitta på internet på flera olika sidor.

Pris: 150 kr



Det finns säkert fler metoder som jag inte nämnt här. Även en hel del huskurer. Något man bör undvika för att få behålla sina fina vita tänder är kaffe, vin, snus, rökning, te, flour, medicin, stark mat med curry och paprika samt åldern. Det sägs att ett äpple om dagen är bra för att få behålla sin fina nyans på tänderna enligt en studie vid New York University. Äpplets syra och fiberhaltiga kött har en rengörande och polerande effekt. Även knapriga grönsaker som morötter och selleri har en renande effekt på tänderna.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej mitt namn är Petra jag har två porslin tönder som är inte samma färg som mina egna och det påverkar mig jätte mycket att jag inte alls vill le och det får mej framstå som dryg eller att jag ser arg ut. Hur ska jag göra? Jag har blekt med skener som man gör hemma som jag fick från tandläkare, onödigt kostnad för det funkade inte. Har inte testat med laser lampa eller vad det än heter då man får sitta i 40min. Tror ni det kommer funka? Jag vet inte vad jag ska göra mer för detta påverkar mig mycket och på jobbet för jag har mycket kundmötande kunder och jag vill bara le och visa tänderna än att bara " le" tack för svar. Mvh Petra

Svar: Tack för din kommentar. Du har nu ett mail :-)
Michelle

2014-10-31 @ 18:28:05
Postat av: Anonym

Hej mitt namn är Petra jag har två porslin tönder som är inte samma färg som mina egna och det påverkar mig jätte mycket att jag inte alls vill le och det får mej framstå som dryg eller att jag ser arg ut. Hur ska jag göra? Jag har blekt med skener som man gör hemma som jag fick från tandläkare, onödigt kostnad för det funkade inte. Har inte testat med laser lampa eller vad det än heter då man får sitta i 40min. Tror ni det kommer funka? Jag vet inte vad jag ska göra mer för detta påverkar mig mycket och på jobbet för jag har mycket kundmötande kunder och jag vill bara le och visa tänderna än att bara " le" svara gärna tillbaka på hotmail. Tack för svar. Mvh Petra

2014-10-31 @ 18:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0