Att tänka på vid IPL-laser


Jag har funderat på om jag ska testa laser till hårborttagning. Området jag tänkte testa är under armhålorna. Jag är lite nyfiken på laser eftersom det ökat så mycket de sista åren. Men jag blir lite skeptisk med om hur effektivt det är samt när fler och fler salonger startar IPL, hur blir kvalitén? Laserutildningen är väldigt kort samt att man behöver inte vara hudterapeut för att göra utbildningen. Man kan vara en privatperson som ex. jobbar på banken, ICA eller något annat utan någon som helst kunskap om huden och dess uppbyggnad, och får göra utbildningen. Ni förstår kanske vart jag vill komma. Jag ska nu maila runt och se om man kan hitta en salong som är seriös nog.

Hur fungerar IPL-laser?
Genom att använda en intinsivt pulserande ljus-teknik stör man och inaktiverar tillväxten av ens hår. Behandlingen minskar på långsikt hårutväxten, detta har kliniskt bevisats men det finns även de som fått mer hårväxt eller får oförändrad hårväxt. Tekniken har utvecklats och bygger på teorin om selektiv photothermolysis ”optisk energi” och har använts vid skönhetssalonger världen över under de senaste 15 åren. Genom att släppa ut ljuspulser på ett målinriktat hudområde absorberar pigmentets melanin i varje enskilt hårstrå av ljuset, så du kan behandla oönskade hår utan risk för skada eller irriterande omgivande hud. Detta ger termiska skador på dina hårsäckar, detta gör att håret faller av och förhindrar tillväxten av nya hårstrån. Perfekt för alla som är trött på att använda rakhyvlar eller vaxning.

Dessa behandlingar har ökat med 764% de senaste 7 år. Jag är grymt sugen på att ta en utbildning inom laser. Dock verkar det tyvärr som att man måste hyra, leasa eller köpa maskinen för att få ta en utbildning.

Det finns som sagt en hel del skaderisker med laserbehandlingar mot rynkor, pigmentfläckar, hårväxt, synliga kärl och tatueringar. Oftast är dessa maskiner utrustade med starkt ljus som klassas i olika klasser. Är maskinen klassad 3B - 4 ska kunden begära skyddsglasögon för att undvika att få ögonskador. Tyvärr är det många som fått bränskador, enda upp till 3e graden, när de behandlat huden med laser. Även fall där kunderna fått pigmenteringar har kommit mer och mer. Jag skulle betala mer och veta att jag får en bra behandling, än att betala billigare och inte vara säker. Här i Stockholm finns det många sidor som erbjuder sk. deals där man kan få hårborttagning till halva priset. För mig är det en stor varningsklocka! Antagligen är det en ny salong som inte har så många kunder och försöker locka med billigare priser. Man får vad man betalar för...



Tips på vad man ska kolla efter samt tänka på:


1. Kolla om den som ska utföra behandlingen har utbildning.
2. Kolla om det finns skyddsglasögon.
3. Undvik behandling nära ögonen.
4. Behandla inte mörk eller solbränd hy som lättare får brännskador.
5. Ta inte bort pigmentfläckar hos annan än läkare eftersom det kan vara tumörer eller förstadier till cancer. Pigmentfläckar ska inte tas bort med laser eller IPL.
6. Ta inte bort tatueringar eftersom det finns risk för brännskador och allergiska reaktioner när färgämnena frigörs.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du är välkommen till oss!

Kan erbjuda dig bra pris på axiller medan jag finns kvar i våra mindre lokaler på Renstiernas gata 21.

Boka online på www.cityhudochspa.se

Eller bara se mer info!



Självklart med CE-märkt och effektiv utrustning från Ellipse,

Mvh//

Hanna på Beautynista

2012-03-18 @ 23:47:31
URL: http://beautynista.se/Blog.aspx?userid=124

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0