Chocomania från The Body Shop


Som guld har choklad fascinerat människor i mer än 3000 år.


Älskar du choklad? Då kanske du även kommer älska Chocomania från Body Shop.

Som jag skrev igår så skulle jag berätta mer om Chocomania från The Body Shop. Jag var där i torsdag och fick en liten genomgång av deras nya serie med dofter av choklad och vanilj. Jag har testat deras produkter eftersom jag fick en generös goodie-bag som innehöll deras kända bodybutter, kroppspeeling, bodylotion, duschgelé, lipbalm samt en tvål. Alla med doften av choklad såklart!

Serien ska innehålla 12 Community fair trade ingredienser. I deras bodybutter innehåller produkten 45 % fair trade ingredienser:

1/10 del sockerör från Paraguay
1/5 del kokosnöt från Samoa
Nästan en hel Parannöt från Peru
1 st aloe vera blad från Guatemala
1 st oliv från Italien
4 st Babassunötter från Brasilien
8 st Marulanötter från Namibia
10 st kakaoböner från Ghana
560 st sesamfrön från Nicaragua
640 st sojaböonor från Brasilien

+ 133 houngsbins arbete med att framställa bivax och honung. Genom att handla produkter som innehåller Community fair trade, gynnar man andra människor. Det förbättrar den ekonomiska situationen, vardagen samt hälso- och sjukvården för odlarna, familjerna och producenterna.



Jag följde The body Shops rekommendation för att få njutning av kropp och själ med dessa produkter.

1. Börja skrubba huden med Chocomania body scrub, som innehåller ekologiskt socker. Kändes som en kladdkaka när man tog den och den luktade ljuvligt gott. Dock tycker jag det kunde vara lite mer socker i. Använd inte på blöt hud för då smälter sockret. Huden känns len och återfuktad efteråt. 195 kr för 200 ml.



2. Rengör huden. Här kan man använda Chocomania shower cream som milt rengör huden med sin löddrande creme. Den skimrar lite i ljuset och luktar helt ok. Löddrar lagom mycket. Känner mig ren efteråt. 80 kr för 250 ml.

Eller så kan man rengöra huden med Chocomania Soap som är en liten söt hjärtformad tvål som milt rengör huden samtidigt som den återfuktar med sojaolja och kakaosmör. Innehåller lite malda kakaobönor så man får en peeling samtidigt igen. 35 kr för 100 gram.




3. Återfukta huden. Efter dusch bör man återfukta huden. Med Chocomania Body Lotion mjugör och återfuktar du huden med denna lätta lotion som snabbt tränger in i huden utan att efterlämna en fet hinna. Huden blir len och återfuktad. Luktar helt ok.  Mjukgörande ämnen:
- Seamsmör olja
- Sötmandelsolja
- Sesamolja

145 kr för 250 ml i pumpflaska.

Eller så kan man använda sig av min favorit. Jag älskar att använda olja på min hud. Chocomania Body Butter som är bra för oss med hud som behöver lite mer omvårdnad. En krämig bodybutter som återfuktar huden samtidigt som oljora gör huden len och smidig. Ska återfukta huden i upp till 48 timmar. Jag fick smörja in mig en gång om dagen. Luktar behagligt gott. Mjukgörande ämnen:
- Sheasmör
- Sojabönsolja
- Kakaosmör
- Kokosolja

175 kr för 200 ml.

Glöm inte att återfukta läpparna med deras Chocomania Lip Butter som är perfekt liten att ha i handväskan. Gör läpparna mjuka och smidiga. Jag tyckte denna luktade lite för mycket choklad för min smak för att vilja ha dem på läpparna. Dock får jag ha överseende med detta då läpparna blev väldigt mjuka. Funkade som ett milt läppglans. Mjukgörnade ämnen:
- Sheasmör
- Kakaosmör
- Bivax
- Ricinolja

75 kr för 10 ml.



Jag var lite skeptisk till en hel serie som ska dofta choklad men efter att ha använt dem så luktar man inte som en chokladpralin. Man märker knappt av doften. Mín man som är känslig för dofter uppskattade doften och tyckte att jag luktade väldigt gott. Dock gillade han inte att pussa på mig när jag smörjt in mig för han tyckte det smakade konstgjort.

WEAR IT, LOVE IT but DON´T EAT IT




Kommentarer
Postat av: S

INCI då? :)

2012-01-29 @ 18:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0