Fotvård hemma


Igår unnade jag mig en pedikyr. När man opererar sig på Proforma Clinic så får man välja en 30 min behandling av följande:
30 min massage
30 min manikyr
30 min pedikyr
frans- och brynfärg
30 min ansiktskur.

Jag valde pedikyr och kom till en väldigt gullig och duktig tjej. Hon berättade för mig att nästan alla väljer pedikyren eftersom de själva oftast inte vet vad de ska göra hemma. Så det problemet tänkte jag lösa för er idag.

Projekt Fotvård hemma!
1, läs igenom alla instruktioner först innan du ens tittar på dina fötter.

2. plocka fram allt du behöver på behagligt avstånd.

3. Stoppa ner fötterna i ett ljuvligt väldoftande fotbad. Sitt gärna 5-10 min om du har tid. Njut av ett glas vin. Lägg gärna i lite badsalt eller aromaolja.

4. Ta upp en fot och torka av den lite lätt. Använd en fotfil och fila bort förhårdnader. Går utmärkt att fila bort små liktornar på lilltån med filen. Har du väldigt mycket förhårdnader så använd gärna en credohyvel med stor försiktigthet. Ser ut som en osthyvel och kan ge rejäla skador om man inte är försiktig. Ta inte bort för mycket för då kommer du få ännu mer förhårdnader sen.



5. Klipp naglarna RAKT. Inga halvmånar för då får man lättare nageltrång. Fråga mig, jag vet! Klipp inte heller för långt ner för det skadar nageln mer än vad de gör nytta,

6. Fila naglarna och behåll dem raka!

7. Droppa 1 droppe väteperoxid 3 % på varje nagelplatta. Det brukar bubbla lite vitt när de kommer i kontakt med bakterier. Ta en pedikyrkrok och peta försiktigt upp nagelbanden. Ta bort rester av döda hudceller med hjälp av pedikyrkroken.




8. Klipp nagelbanden försiktigt med en nagelbandssax.



9. Peela fötterna med en fotpeeling och stoppa ner dem i vattnet igen. Går utmärkt att hoppa över detta steg.

10. Smörj in foten med en återfuktande fotcreme. Inte bodylotion.

11. Gör samma sak på nästa fot.

12. Ska du lacka dem så torka av nagelplattan med nagellacksremover som inte innehåller aceton. Detta är för att om det finns olja från ex. fotcremen på nagelplattan så fäster inte lacket lika bra och kommer sen flagna av. Använd underlack, 2 lager färgat lack och avsluta med överlack.

Så enkelt var det... Hem nu och fixa era fötter till sommaren!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0