Vårta

 
Jag är väldigt noga när jag besöker allmäna badutrymmen som exempelvis på gymmet och på jobbet för att jag vet att vårtor samt fotsvamp kan smittas via blöta utrymmen där de små liven trivs. Mot all förmodan så upptäckte jag en vårta igår under foten. Hur kom den dit och när? Smörjer in mina fötter varje dag och i förgår fanns den inte där, men när jag igår smörjde in mina fötter så kände jag en liten upphöjnad. LIktorn för inte kan jag fått en vårta? Jo men visst är det en vårta. En liten en med svarta prickar, vilket är ett tydligt tecken på det är en vårta. Annars kan man tro att det är en liktorn. Liktornar uppkommer på grund av svaga fotvalv och misstas ofta för vårtor, men saknar de röda eller mörka prickarna.Och min lilla upphöjdnad hade 2 svarta prickar (vårtans blodkärl). Usch, måste erkänna att jag fick lite panik. Kände mig nästan lite smutsig men man kan tyvärr inte rå för att man fått vårtor.
 
Vårta är ett virus. Vårtviruset kan smitta vid direkt hudkontakt. Alla är inte lika mottagliga för viruset som ger vårtor. Det beror på immunförsvaret i huden om vårtviruset får fäste eller ej. Det finns dock en större risk för att bli smittad om huden har småsprickor eller sår. Vårtor kan även smitta indirekt, till exempel via golv i simhallar eller omklädningsrum. Det tar en till sex månader från det att man smittats till dess att man får en vårta. Blod från vårtan smittar inte.
 
Förbygg vårtor:
* Undvik att gå barfota i offentliga utrymmen som sporthallar, simhallar och liknande.
* Använd gärna badskor eller badtofflor i simhallar och omklädningsrum.
* Använd gymnastikskor när du tränar.
 
Om du nu fått en vårta fast att du gjort ovanstående saker så kan du försöka att få bort den själv. Vårtor kan försvinna av sig själv men det kan ta upp till flera år, och hur många orkar vänta så länge? Då får man ta till vårtmedel, och dessa kan du finna på apoteket. Det finns flera olika medel som man kan använda. Jag kommer köpa Vårtfri för 285 kr. Finns på en del apotek och på hälsokostbutiker som ex. Life. Denna produkt har en ofärgad lösning med myrsyra som aktiv substans. Vårtorna fuktas lätt med en tops en gång i veckan. På det sättet torkar vårtorna ut och immunförsvaret aktiveras och därmed stöts vårtorna bort. Det finns billigare vårtmedel som man ska pensla på 2 gånger per dag men man känner sig själv så den produkten skulle inte passa mig alls. Önska mig lycka till, nu ska den bort!!
 
VårtFri
 
 

Kommentarer
Postat av: Cicci

Det är därför jag alltid går i flips flops i omklädningsrummet o duschen :). Folk kollar lite snett men jag hade en asajobbig fotvårta för några år sedan o nu gör jag allt för att slippa fler!

Svar: Jag får börja med det med. Råkade iaf överbehandla vårtan så jag fick brännskada. Klantigt :-)
Michelle

2012-11-02 @ 09:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0