Fransförlängning skador

 
I helgen gick jag en intensiv kurs i ögonfransförlägning, för att matcha efterfrågan på marknaden! Sen för att det är ett roligt komplement till det jag gör idag. Det tog sin lilla tid att finna en utbildning som var seriös. Det finns många oseriösa aktörer på marknaden som lär ut ögonfransförlägningar. Många som vill tjäna pengar på den stora efterfrågan, många drivs alltså inte av passion. En del utbildningar är på endast 1 dag, efter 1 dag kan du inte sätta ett bra set fransar utan att skada fransar. För det är det som händer när man går till någon som inte är väl utbildad inom fransförlägning. Det kan ex. använda för tjocka och tunga fransar som gör att din egen frans inte orkar hålla sig uppe och det som händer då är de går av eller till och med roten skadas. Går roten sönder finns det en chans att fransen inte växer ut igen - någonsin! Sen är det även viktigt vilket sorts lim man använder och hur man applicerar det. Ingen frans ska gå in i en annan frans. Som bilden nedan som jag lånat av google ser det ut som de hällt lim över fransarna. Detta är väldigt plågsamt för kunden. Det kliar och gör ont. Dessutom ser det ut som att kunden har fått flares, det är en knippe med fransar som applicerars på en frans. Detta skadar dina egna fransar något oerhört mycket! Du ska gå till en som gör singels. Man applicerar en frans/ frans. Viktigt att separera fransarna under tiden så att inga fransar sitter ihop. Detta kommer skapa obehag för kunden.
 
 
 
Efter mina 2 intensiva dagar är jag långt från att vara expert så det jag kommer göra nu är att öva öva och åter öva på några vänner, för att sen ta en 3e utbildningsdag. Om några månader får jag gå upp i examen och se om jag blir godkänd, detta är tyvärr ett väldigt ovanligt upplägg på utbildning. En del får sitt diplom redan efter en dag, vilket är helt galet! Det finns inga snabba genvägar...
 
I början kommer jag ha "elevpriser" på salongen. För det är inte mer än rätt för både dig som kund och för mig som utövare att det är ett annat pris i början.
 
 Mitt första set. Fick en svår kund med torra, korta och sköra fransar. De salonger hon gått till tidigare har inte fått fransarna att fästa.  Men efter lite kärlek så... 😙😙

Kommentarer
Postat av: Melinda

åå gud, en tjejs värsta mardröm :( framförallt min

Svar: Hej Melinda, usch ja. Det är även min! Jag hoppas att jag slipper se såna skador. Det är väldigt viktigt att välja rätt terapeut men det är inte lätt idag när det finns så många att välja mellan.
Michelle

2015-02-10 @ 00:16:03
URL: http://melzies.for.me

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0