Soldusch/spray tanning

 
Att bli brun utan att sola, ja det är ju möjligt. Det vet vi sedan länge. Att solarium är skadligt för huden vet vi också, men där är det fortfarande skrämmande att många ändå väljer att fortsätta sola. Jag har slutat sola och det gjorde jag så fort jag började läsa till hudterapeut. Att välja en soldusch/spraytanning inför en viktigt händelse/event är ett bra val. Snart kan ni även göra detta hos mig!
 
Vad ska man tänka på innan man tar en soldusch?
Ja för det första ta en dusch och peela kroppen ordentligt för att få det bästa resultatet. Om du inte vaxar dig så raka områden innan så att du inte rakar dem strax efter du solduschat, risken är att du får med mer färg än nödvändigt. Rakning och Vaxning ska inte göras 24 timmar innan. Ta med mörka slappa kläder så att inte färgen färgar av sig på kläderna. Färgen går bort i tvätten om du ändå kommer med en vit tajt tröja (utom på siden och nylon). Många rekommenderar att man inte ska ha smörjt in kroppen och ansiktet med mjukgörande på 12 timmar med det varierar från salnong till salong beroende på vilket märke de använder sig av. Jag har då alltid tvättat av ansiktet och deon jag haft på mig innan.
 
 
 
När det väl är dags för solduschen så får man välja då om man vill ha underkläder på sig eller inte. Beroende på om man vill ha några linjer eller inte. Sen är det bara att posa medan terapeuten sprayar dig med vald färg. Manuell sprayning är mycket bättre än kabinsprayning då terapeuten sprayar ett jämnare lager. Det brukar inte ta så lång tid. Runt 3-5 min om det görs manuellt (ca 1 min i kabin). Sen ska huden torka i ca 5 min. Sen är det bara att klä på sig mycket och spana in sin nya fina bränna. Beroende på märke så får man duscha efter 1 - 12 timmar. På vissa personer kan det uppstå vita/mörka missfärgningar under/efter behandling om du har torrhetseksem eller har mycket torra partier på huden samt pigmentfläckar. Missfärgningarna försvinner när färgen har gått bort. De som ej tål DHA (det ämne som ger färgen på huden) bör ej solduscha.
 
 
 
Färgen håller upp till 7 - 10 dagar beroende på märke, din hud och hur du sköter färgen. För bästa resultat ska du efter sprayningen smörja in kroppen med återfuktande varje dag. Undvik att gnugga huden när du torkar dig efter dusch. För att behålla färgen bör man göra det 1 gång i veckan. Gör man det inför ett event så rekommenderar jag att man gör det 1-2 dagar innan. 
 
Priset är runt 350 - 400 kr.
 
 
Trackback
RSS 2.0