Perioral Dermatit

Även att jag arbetar som hudterapeut så har jag inte den mest fantastiska hy som ni kan tänka er. Jag har en hel del problem med min hy. Jag har hormonella störningar så jag får en väldigt aktiv talgproduktion samt inflammationer i talgkörtlarna i huden. Jag behandlar den såklart men ibland får jag utbrott på huden. Jag har även en hudsjukdom som kallas Perioral Dermatit. Den är vanlig bland kvinnor och kallas även flygvärdinnesjukan.



Men vad är då denna hudsjukdom som är så vanlig?
Perioral Dermatit är nära besläktat med rosacea. Klassiska symtom som utmärker hudsjukdomen är en rodnad och måttligt fjällande i ansiktet oftast runt mun, haka och näsa, ibland även upp mot kinderna. Små fina knottror eller kvisslor runt munnen förekommer också. Klåda och sveda kan förekomma, jag märkte att det kliade mer när jag åt tomat, stark mat och röd frukt. En del känner även att de blir sämre veckan innan sin mens. Sjukdomen blev allt vanligare under 1960-talet och man trodde då att det var pga p-piller som blev allt vanligare då. Men idag har man insett att p-piller inte har någon betydelse nu. Det är ingen allergi heller. Man har dock sett att längre tids använding av kortisonsalvor i ansiktet kan framkalla sjukdomen. Det Perioral Dermatit är en störning i talgkörtelfunktion som uppkommit utan känd orsak.

Har man fått den här sjukdomen finns det vissa faktorer som man bör undvika då de försämrar sjukdomen. Många patienter med denna sjukdom är ljushyade med känslig hud som lätt blir irriterad av olika faktorer (jag är ett klassiskt exempel).
Försämrande faktorer:
* Starkt solljus
* Vidgande effekter på blodkärlen som:
- Te
- Kaffe
- Het soppa
- Vin och starksprit
- Stark mat
* Stark kyla eller värme
* Bastubad
* Psykiska faktorer
* Sin partners skägg
* Tvål
* Starka hudprodukter

De råder att kvinnor med denna hudsjukdom bör helst undvika alla typer av kosmetika i ansiktet, såsom smink, fuktkrämer, nattkrämer, brunkrämer, eftersom detta inte bara försämrar utan även ibland kan bidraga till att sjukdomen bryter ut. Även överbehandling av peeling och starka produkter försämras tillståndet. Jag tycker personligen at man ska använda sig av bra fuktcreme, smink etc och sluta använda Nivea, rimmel och alla dessa märken man finner på Kicks. Använd dig av hudterapeutiska märken, och nu blir nog naturkosmetiska hudvårdsterapeuten Susanne glad när jag säger detta: kolla även på naturliga och ekologiska produkter (undvik dock produkter med mycket eterisk olja).

Hur behandlar Perioral Dermatit?
Sjukdommen är svårbehandlad. Behandlar man inte sjukdomen är den långsamt utdragen på flera års tid. Jag gick med min sjukdom i 2-3 år innan jag sökte hjälp. Jag fick då en svavelhaltig creme och tetracyklin som jag fick smörja in och äta under 3 mån. Jag fick dock återfall igen och fick använda mig av tetracyklin i perioder under några år, men nu är den i ganska bra skick och hoppas jag inte får återfall. Kortisonsalvor ska undvikas då det förvärrar sjukdomen, även starka preparat bör undvikas. Bäst effekt på sjukdomen har tetracyklintabletter. Denna bör pågå över en längre tid för att minska risken för återfall. Kortaste behandlingstiden är vanligen 6-12 veckor, ibland längre. Har man denna sjukdom bör man gå till en läkare och få hjälp. Alla läkare har dock inte bred kunskap om detta, jag fick själv visa och berätta om sjukdomen innan jag fick medicin.



-__________-

Kommentarer
Postat av: sofie

åhh exakt detta jag har , trott att det vart psoriasis eftersom jag har det med & behandlat med kortison i ansiktet vilket gör det hela mkt värre :(

EFTER EN TID.

2011-04-01 @ 10:58:07
URL: http://svarhanterad.blogg.se/
Postat av: Perioral Dermatit



perioraldermatit.blogg.se



EN BLOGG OM LIVET MED PERIORAL DERMATIT!

2011-09-05 @ 21:32:21
Postat av: Eveliina

jag testade Basiron 10% o mitt försvann på 1 vecka.

2011-09-18 @ 16:48:28
Postat av: Bella

Jag undrar om det är möjligt att ha en kombination av sjukdomen du beskriver ovan och vanlig acne? Jag är 30 år och har haft besvär av vanlig tonårsacne i ungefär 15 år. Det har varit bättre i perioder men på senaste tiden tycker jag att det har blivit mycket sämre och jag känner inte riktigt igen symptomen. Har fortfarande "vanliga" finnar men också andra utslag som kliar mer, nästan enbart på hakan. Nu när jag läser att det kan ha att göra med överanvändning av bland annat peeling så kan jag ju se ett ganska tydligt samband med att jag för några månader sedan började använda dermalogicas "daily microfoliant" utöver min vanliga hudvårdsrutin. Vore jättetacksam för svar då det verkligen skadar min självkänsla att gå omkring med de här utslagen, jag känner mig aldrig fin.

2011-11-09 @ 10:35:33
Postat av: Camilla

Hej!

Jag har också drabbats av perioral dermatit och kan med facit i hand förstå att det är det jag lidit av i åtta års tid. Jag har läst att jojobaolja ska vara bra men läste nu att du tycker att man ska undvika eteriska oljor... Jag har använt oljan i två månader nu och ätit Akamin i sju veckor men jag tycker inte att jag blir mycket bättre... Det är en hemsk sjukdom det här och jag är tacksam för alla tips jag kan få från erfarna då läkare efter läkare inte verkar ha koll. Jag har rodnade eller utslagen eller vad man ska kalla det runt hela munnen samt höger öga...

Vad tror du om oljan? Hur lång tid tar det att läka och har du några tips på vad man ska ha på utslagen?



Tacksam för all hjälp!

2011-11-24 @ 09:19:16
Postat av: Drabbad tjej

Evelina, är du säker på att du hade perioral dermatit? Och hur känslig var den isåfall(hur långt gången)?

Tacksam för svar från någon!

Postat av: Maria

Hej!



Jag har också perioral dermatit men min allmänläkare gav mig jättestark kortisonkräm....så nu när jag slutat ta den så blossade allt upp och jag blev jätteröd....jäkla läkare alltså!!! De borde väl veta att det förvärrar istället!!

Först nu, 6 mån efter, så sa en hudläkare att jag ska sluta med detta och ta tetracykliner. Jag har fått recept på detta men har hört så mycket negativt. Jag är rädd att magen kommer kollapsa?

Däremot känner jag att jag blir bättre när jag joggar/svettas. Någon annan som också känner så? Och så har jag köpt aloe vera gel som jag hoppas på. Min hudläkare sa däremot att man inte får ha någon oljebaserad produkt i ansiktet och att jag nog kan hitta nåt på Apoteket. Det som fanns var Vichy normaderm som tydligen inte var oljebaserad men den är ju för fet/oren hy och det är ju inte acne jag har, och jag har väldigt torr hy. Men den andra för känslig hy var en mineralfoundation så det är väl inte den jag ska ha?



Någon som har någon kommentar om tetracyklinerna och täckande kräm?



Mvh Maria

2012-03-13 @ 12:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0